Gemeenteraad moet besluit nemen over dienstreizen

9 september 2010

Gemeenteraad moet besluit nemen over dienstreizen

“De gemeenteraad – en niet het college – dient te besluiten of wethouders deelnemen aan dienstreizen naar het buitenland. Het is onwenselijk wanneer het college van burgemeester en wethouders, onder elkaar de reisjes verdeeld. Nut en noodzaak moeten aan de raad - als hoogste orgaan- worden voorgelegd zodat het besluit om te gaan, of niet gaan door de raad genomen wordt. Juist in tijden van financiële crisis moet je zuinig omgaan met buitenlandse reizen. ” Aldus SP fractievoorzitter Ingrid Gyömörei. Gyömörei zal in de eerstvolgende raadsvergadering een voorstel doen om dienstreizen via de raad te laten lopen.

Een wethouder werkt in eerste instantie vóór, maar vooral ín zijn stad. Veel informatie is beschikbaar via de modernste communicatiekanalen. Het is steeds minder nodig om fysiek op reis te gaan om kennis te vragen. Daarnaast is het volstrekt onduidelijk wat eerder gemaakte dienstreizen opleveren. Vaak is het de belofte te zorgen voor werkgelegenheid. Zo is wethouder Kool tussen 2007 en 2009 maar liefst zeven keer naar China gereisd. Alles om te komen tot een Chinees Handelscentrum in Den Haag. Dat centrum is er gekomen met plaats voor tweehonderd bedrijven. Er zijn slechts acht bedrijven gevestigd. “Hierbij is nog sprake van iets van een resultaat, al is het bedroevend” aldus Gyömörei.