Schaf strippenkaart niet af

1 september 2010

Schaf strippenkaart niet af

De SP eist dat de strippenkaart niet wordt afgeschaft in Den Haag. Wethouder Smit (VVD) wil ondanks grote problemen de strippenkaart waarschijnlijk al dit jaar afschaffen. "Het afschaffen van de strippenkaart is een bizar besluit. Er zijn nauwelijks oplaadpunten en er komen er te weinig bij, en reizen met de ov-chipkaart is voor veel mensen fors duurder dan met de strippenkaart." Aldus SP-Raadslid Bart van Kent.

Van Kent vat de grootste problemen samen: "De wethouder wil voor ruim 482.000 inwoners van Den Haag slechts 80 oplaadpunten beschikbaar stellen, nu zijn er pas 24 beschikbaar. Een retour reis binnen 1 uur is met de ov-chipkaart veel duurder, er moet dan voor de heen én terugreis worden betaald. Ook de haperende techniek is een groot probleem. Ten slotte zijn er vooral oudere mensen die niet met de kaart overweg kunnen. Zij moeten eerst geholpen worden met overschakelen. "alles overziend alle reden om de strippenkaart voor onbepaalde tijd te houden." aldus van Kent.

Volgens van Kent is het dom om zo door te draven met de ov-chipkaart. "het is niet in het belang van reizigers om de strippenkaart zo snel af te schaffen, uit onderzoek van de SP Tweede Kamerfractie blijkt dat het openbaar vervoer er fors duurder door wordt, en er is kritiek in de Tweede Kamer, en de ouderen- en gehandicapten komen in verzet."