Stop miljoenenbezuiniging op armoedebeleid!

10 november 2010

Stop miljoenenbezuiniging op armoedebeleid!

Het Haagse college wil vele miljoenen bezuinigen op voorzieningen voor de meest kwetsbare Hagenaars, en zet de opbrengst hiervan o.a. in voor een verlaging van de OZB. Deze maatregelen zorgen er voor dat de koopkracht in rijke wijken als Benoordenhout er de komende jaren fors op vooruit gaat, terwijl de Schilderswijk het meest inlevert. GroenLinks en SP in de Haagse gemeenteraad roepen het college daarom op om de afbraak van sociaal beleid snel een halt toe te roepen.

GroenLinksraadslid David Rietveld: "PvdA-wethouder Henk Kool gedraagt zich als een omgekeerde Robin Hood: hij pakt het geld van de allerarmsten om het uit te delen in de rijkste wijken van Den Haag. Nu de gevolgen daarvan duidelijk zijn is het voor hem de hoogste tijd om op zijn schreden terug te keren." SP-raadslid Bart van Kent: "het is onvoorstelbaar dat een PvdA-wethouder deze schunnige bezuinigingen blijft verdedigen. Dit afbraakbeleid is wat de SP betreft onverdedigbaar, zeker in deze economisch barre tijden."

Op aandringen van o.a. SP en GroenLinks moeten de aanpassingen van het Haagse armoedebeleid eind van dit jaar nog wel in de Haagse gemeenteraad worden besproken. Van Kent: "de PvdA-wethouder heeft dus nog even tijd om zijn blunder te repareren. Als hij dat zelf niet doet, zal de Haagse gemeenteraad dat moeten doen." Volgens Rietveld moet dat gezien de opstelling van de PvdA-fractie in de Haagse gemeenteraad mogelijk zijn: "ik heb signalen opgevangen dat de Haagse PvdA-fractie de bezuinigingen op het armoedebeleid veel te ver vindt gaan. Dat betekent dat er een meerderheid in de Haagse gemeenteraad is die niets ziet in de plannen van wethouder Kool."