SP stelt vragen over verkeersveiligheid De la Reyweg

20 januari 2011

SP stelt vragen over verkeersveiligheid De la Reyweg

De SP heeft de wethouder schriftelijke vragen gesteld over de veiligheid van overstekende voetgangers op de De la Reyweg ter hoogte van de De la Reyschool. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei wil weten wat de wethouder gaat doen aan de veiligheid van onverstekende kinderen en wanneer. Aanleiding is een ongeluk van afgelopen zaterdag waar twee kinderen van 6 en 11 jaar aangereden zijn. “Het zebrapad voor de De la Reyschool wordt veel gebruikt door kinderen. Er zitten maar liefst vijf basisscholen in de directe omgeving. De situatie is onoverzichtelijk en er zijn vrijwel dagelijks “bijna ongelukken”. Zeker bij een school moet de situatie veilig en overzichtelijk zijn.”, aldus Gyömörei.

De SP wil dat de veiligheid van de kinderen voorop staat en wil dat de wethouder snel met maatregelen komt om de situatie te verbeteren. De SP wil ook weten waarom het college verkeerslichten op deze plek een slecht idee vindt. Gyömörei begrijpt deze terughoudendheid niet. “Wat ik heb begrepen is dat één van de kinderen met zwaar heupletsel opgenomen, maar het had veel erger kunnen aflopen. Ik wil dat er nu wordt ingegrepen voordat de eerste dode valt.”

Veel kinderen en ouders maken gebruik van de oversteek voor de De la Reyschool. Ouders en personeel van de school klagen al twintig jaar over de onveilige situatie en eisen dat er nú actie komt. Er is al begonnen met een herinrichting van de straat, maar niet met de aanpak van de onveilige situatie voor de school. De ouders willen dat er verkeerslichten komen om de veiligheid van de kinderen te garanderen. De huidige maatregelen voldoen niet volgens de ouder. Het waarschuwingsbord boven het zebrapad is slecht zichtbaar en het bord schoolzone staat te dicht bij het zebrapad. Ook het vele bouwmateriaal dat opgeslagen is op parkeerplaatsen moet volgens hen worden opgeruimd. Hierdoor wordt er veel fout geparkeerd bij de oversteekplaats waardoor de situatie nog veel onoverzichtelijker wordt. Ook het –al dan niet tijdelijk- afsluiten van de middenberm zou de situatie erg verbeteren.

Zie hier de schriftelijke vragen die de SP aan de wethouder heeft gesteld

Den Haag 18 januari 2011
Aan: De voorzitter van de Gemeenteraad van Den Haag
Spui 70
2511 BT Den Haag

Onderwerp: Verkeersituatie bij de La Reyschool
Al 20 jaar vragen de leerkrachten en de ouders om aandacht voor de verkeerssituatie bij de la Reyschool. Voor de school is een oversteekplaats, deze wordt zeer intensief gebruikt door leerlingen van de school. In het omringende gebied zijn nog 4 andere scholen, en de school ligt in een zeer kinderrijke wijk. Er zijn plannen om de la Reyweg aan te pakken en de verkeerssituatie aan te passen, maar, zoals de medezeggenschapsraad schrijft, de situatie is NU gevaarlijk! Het aantal net niet ongelukken is in de loop der jaren alleen maar toegenomen, en afgelopen zaterdag is het helaas echt mis gegaan. Er zijn twee kinderen verongelukt op het zebrapad en daarbij zwaar gewond geraakt.
De la Reyweg maakt onderdeel uit van een doorgaande route, is aan twee kanten twee-baans, er wordt flink hard gereden. Voor automobilisten, fietsers en overstekende kinderen is de situatie onoverzichtelijk.

Als gevolg van artikel 38 van het reglement van orde van de gemeenteraad Den Haag stelt de SP fractie de volgende vragen:

1. Wanneer staat de start van de aanpak van de la Reyweg gepland?
2. Is het veilig maken van de oversteekplek onderdeel van de plannen? Zo ja, hoe ziet dat onderdeel van het plan er dan uit?
3. Is er bij het maken van de plannen overleg geweest met de la Reyschool? Zo ja, wat kwam daar uit? Zo nee, waarom niet?
4. Kan het college dan aangeven waarom een stoplicht ter plekke geen goed idee is?
5. Klopt het dat de borden die aangeven dat automobilisten een schoolzone naderen verstopt zitten tussen de takken van bomen in de omgeving? Zo ja, is het college bereid dit met spoed aan te pakken? Zo nee, waarom niet?
6. Is het college bereid om, in overleg met de school, per direct eventueel tijdelijke maatregelen (met spoed de middenberm afsluiten en het opruimen van bouwmateriaal) te nemen om de oversteekplaats wel veilig te maken? Zo nee, waarom niet?
7. Is het college bereid om, gezien de ernst van de situatie, deze vragen binnen een week te beantwoorden?

Ingrid Gyömörei
SP fractie