SP wil ingrijpen in exorbitante topsalarissen

10 januari 2011

SP wil ingrijpen in exorbitante topsalarissen

Ingrid GyömöreiDe SP in Den Haag is verbaasd dat topinkomens van instellingen die subsidie krijgen weer gestegen zijn. “Het is toch niet te verkopen als iedereen binnen de overheid moet bezuinigen, maar instellingen die subsidie ontvangen gewoon salarisverhogingen van duizenden euro’s geven aan hun topmensen. Als ze zelf niet willen matigen, dan moeten wij maar ingrijpen.” Aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei. De SP pleit dan ook voor een beperking van topinkomens van alle instellingen die van de gemeente subsidie ontvangen en wil dat de “wethoudersnorm” voor deze instellingen wordt ingevoerd.

In de AD/Haagse Courant van 8 januari wordt onder andere gemeld dat de topman van Vestia in 2009 een bedrag €497.000 ontving, 10.000 meer dan het jaar ervoor. De SP vindt dat de rijkspoging om topinkomens te beperken mislukt is en dat het nu tijd is voor een Haags model beperking topinkomens. De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B & W. De SP is benieuwd hoe het staat met de huidige salarissen van alle instellingen en vraagt aan de wethouder om met spoed met een lijst te komen. Daarnaast vraagt de SP om de instellingen die toch salarisverhogingen geven aan hun topinkomens een sanctie op te leggen volgens de de Haagse kaderverordening Subsidieverstrekking door de subsidie met 5 procent te korten, te beginnen bij Vestia.

Al langer wordt er gesproken over beperking van de topinkomens van gesubsidieerde instellingen en hoge ambtenaren. In navolging van Amsterdam en Utrecht pleit de Haagse gemeenteraadsfractie ook voor de Wethoudernorm. Een norm die bepaalt dat directeuren van met gemeentegeld gesubsidieerde instellingen niet meer verdienen dan een Haagse wethouder. In juni 2010 gaf de toenmalig wethouder Financiën en stadsbeheer aan niets te voelen voor een Haagse regeling of om subsidies stop te zetten. Er is gekozen om aan te sluiten bij het landelijk traject waarbij gewerkt zou worden aan afspraken per sector over een salarisplafond. Dit heeft tot nu toe niet gewerkt. De SP wil dan ook dat de gemeente Den Haag het voortouw neemt om de topinkomens te beperken.