ROOD plakt tegen leegstand

21 februari 2011

ROOD plakt tegen leegstand

In zeven steden in Zuid-Holland plakt de SP deze week posters op leegstaande gebouwen om aandacht te vragen voor de grote hoeveelheid leegstaande kantoor- en bedrijfspanden in de provincie. ROOD, de jongerenafdeling van de SP, plakte vanochtend posters met daarop de tekst ‘Leegstandsprotest’ aan het voormalige kantoor van de Belastingdienst tegenover station Den Haag Hollands Spoor. Ook werd er een spandoek opgehangen. De leegstand van kantoorpanden is voor de SP in Zuid-Holland al jaren een doorn in het oog. In diverse gemeenten in Zuid-Holland staat rond een kwart van de kantoorruimte leeg.

De SP is voor hergebruik van leegstaande kantoor- en bedrijfspanden. Het is absurd dat er zoveel gebouwen leegstaan in Zuid-Holland, terwijl er sprake is van een tekort aan betaalbare woningen: bijvoorbeeld voor jongeren. Daarom wil de SP dat leegstaande panden omgebouwd worden tot woningen of opnieuw geschikt worden gemaakt voor de huisvesting van kantoren en bedrijven. Ook wil de SP dat de ontwikkeling van nieuwe kantoorlocaties tijdelijk stopt tot de leegstand is afgenomen.