Verantwoording krachtwijkenbeleid deugt niet

9 februari 2011

Verantwoording krachtwijkenbeleid deugt niet

Ingrid Gyömörei De rapportages met daarin de voortgang van het krachtwijkenbeleid in Den Haag levert volgens de SP meer vragen dan antwoorden op. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vreest dat de boel komt stil te vallen, vanwege geldgebrek door gewijzigd Rijksbeleid. “We zijn in 2008 met ronkende motor gestart, maar het lijkt nu in te kakken. Helaas zal straks blijken dat destijds de verkeerde keuzes zijn gemaakt; de SP heeft vanaf het begin al gezegd, investeer in mensen niet in stenen stapelen” . In het verleden is betere afstemming tussen verschillende instanties beloofd, maar een integrale aanpak blijft uit.

De financiële verantwoording laat ook nog steeds te wensen over. Onduidelijk is waar al dat krachtwijkengeld nu aan opgaat. De SP kreeg de toezegging dat er in de volgende rapportage apart vermeld gaat worden wat er opgaat aan externe inhuur en apparaatskosten. Ook hekelde Gyömörei de grote uitgaven aan imagobuilding campagnes en onzinnige uitgaven als het organiseren van een miss India verkiezing. “Dit soort zaken kunnen uitstekend door de markt worden opgepikt. Waar zijn de zo bewierookte ‘Vrienden van Transvaal’ gebleven?”, aldus de SP-er.

Aanpak problemen
Over de ketenaanpak bij probleemjongeren heeft de SP ook grote vragen. Er bestaan cijfers van overlast van criminele jongeren en burgemeesterbrieven, maar onduidelijk blijft wat er nu wezenlijk bereikt is. Hoeveel probleemkinderen zijn op de rails geholpen, welke methodes werken het beste? Als een doordouwer blijkt te werken, dan wil de SP daar wel twintig van.

Gyömörei vergeleek het zijn van een multiprobleemgezin als het hebben van een ernstige ziekte. Ook na de behandeling wenst een arts zijn ‘patiënt geregeld terug te zien voor controle’. De SP wil dat er na drie- , zes- en negen maanden geïnformeerd wordt hoe het met zo’n gezin gaat. Als na een jaar blijkt dat het allemaal helemaal goed gaat, weet je dat je je doel bereikt hebt; een probleemgezin minder. “Nu lijkt het er vooral op dat er gescoord wordt op aantallen, maar niet in hoeverre de aanpak werkt. Dat moet echt anders”, aldus Gyömörei.

Ook wil de SP dat er anders wordt gekeken naar de wijkenaanpak. Kijk welke mensen goed zijn voor een wijk en hoe deze mensen behouden kunnen worden. Nu moeten er eerst vragen gesteld worden waarom door de buurt hoog gewaardeerde mensen als een Andy of een Bram Stoop uit hun vertrouwde wijk weg moeten.

Stamtafels discussie met Ingrig Gyömörei over jongerenwerk bij Radio Discus (15-1-2011)