Dienstreizen burgemeester en wethouders aan banden

10 maart 2011

Dienstreizen burgemeester en wethouders aan banden

Ingrid GyömöreiDe SP wil dat de gemeenteraad, en niet burgemeester en wethouders, de beslissing neemt of een dienstreis wordt ondernomen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vindt het na het zoveelste incident tijd voor een gedragscode. “Als de wethouders zich als kleine kinderen blijven gedragen en het vertrouwen beschamen, moeten ze maar voortaan vooraf toestemming vragen aan de gemeenteraad.” Nu neemt het College van burgemeester en wethouder het besluit of en welke dienstreizen worden ondernomen.

De SP vindt dat de discussie over nut en noodzaak van een reis, evenals een afweging over de te maken kosten, vooraf in de raad besproken moet worden. “De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de stad. Wethouders moeten in de raad vooraf hun uitgaven verantwoorden. De inwoners van Den Haag hebben het recht om te weten waarom een wethouder op hun kosten de halve wereld overvliegt.”, aldus Gyömörei.
De SP zal donderdag opnieuw een voorstel indienen na berichten over peperdure dienstreizen in de media. Oud-wethouder Huffnagel (VVD) bezocht tijdens een dienstreis naar Las Vegas onder andere een concert van Cher op kosten van de gemeente.

Naar mening van de SP voegt dit soort ‘werkbezoeken’ weinig toe aan de gevraagde kennis van een wethouder van Den Haag. Met de gedragscode wil de SP dat van te voren duidelijk is wat het nut van de reis is. Al jaren is er gesteggel, gezeur en gedoe over dienstreizen. Sinds 2002 vraagt de SP er geregeld aandacht voor. Nog geen half jaar geleden kwam wethouder Norder (PvdA) nog in opspraak vanwege een omstreden dienstreis naar Dubai. Gyömörei: “We kunnen wel elke keer achteraf vragen blijven stellen, maar dan is het geld al uitgegeven. Zeker in tijden van bezuinigingen moeten wethouders het goede voorbeeld geven en soberder met hun uitgaven omgaan.”

Motie Dienstreizen