Fractie stemt voor nieuwe subsidiesystematiek bewonersorganisaties

3 juli 2011

Fractie stemt voor nieuwe subsidiesystematiek bewonersorganisaties

Donderdagavond werd een nieuwe subsidiesystematiek besproken in de gemeenteraad voor de Haagse bewonersorganisaties. De verandering komt erop neer dat bewonersorganisaties vooraf een duidelijk plan moeten maken en achteraf laten weten wat er gebeurd is met het geld. SP-fractievoorzitter Gyömörei: "bewonersorganisaties werken met subsidiegeld en daarom is het geen slecht plan om deze organisaties daarover ook verantwoording af te laten leggen." Bewonersorganisaties krijgen twee jaar om aan de nieuwe systematiek te wennen. Ook wordt de nieuwe systematiek in 2013 geëvalueerd en desnoods aangepast. Met deze toezeggingen van de wethouder heeft de SP ingestemd met de nieuwe systematiek.

Tijdens de vergadering over de nieuwe subsidiesystematiek heeft de SP nog een wijzigingsvoorstel ingediend zodat al het geld wat nu besteed wordt aan bewonersorganisaties hiervoor beschikbaar blijft. Vooraf leek het er nog op dat de wethouder het budget te willen verminderen. Tijdens de vergadering gaf de wethouder toe dat dit niet goed in het raadsstuk stond en dat het budget niet verminderd wordt. Na deze toezegging heeft de SP het verbetervoorstel ingetrokken.

Tijdens de raadsvergadering werd ook het nieuwe spreidingsplan van deHaagse bibliotheken besproken. Onderdeel van dit nieuwe 'spreidingsplan' was de sluiting van een zestal wijkbibliotheken. Helaas stemde de meerderheid van de gemeenteraad voor het voorstel van D66-wethouder Ingrid van Engelshoven en hiermee voor sluiting van zes wijkbibliotheken. De SP betreurt deze keuze van de Haagse gemeenteraad ten zeerste.