Vragen bij subsidie The Hague Jazz

5 juli 2011

Vragen bij subsidie The Hague Jazz

De Haagse SP is verontrust over de financiële situatie rondom The Hague Jazz. De afgelopen dagen stonden er meerdere berichten in de krant over de financiële problemen bij dit festival. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "The Hague Jazz heeft ruim 178.000 euro subsidie ontvangen van de gemeente, met als eis dat dit festival aan al zijn betaalverplichtingen zou voldoen. Nu lees ik in de krant dat dit niet gelukt is, heeft Buma/Stemra beslag gelegd op tegoeden van het festival en wordt gesuggereerd dat het festival sinds 2006 op een zwarte lijst zou staan. Ik wil nu opheldering over deze onduidelijke kwestie".

Gyömörei heeft inmiddels via schriftelijke vragen opheldering gevraagd aan D66-wethouder Marjolein de Jong, verantwoordelijk voor de subsidie aan het jazzfestival.

Sinds het verdwijnen van North Sea Jazz uit Den Haag begrijpt Gyömörei dat jazzminnend Den Haag opzoek is naar een ander alternatief. "Het vertrek van North Sea Jazz was een aderlating voor de stad. Het is daarom goed dat nieuwe succesvolle initiatieven ondersteunt worden door de gemeente. Deze initiatieven moeten echter wel goed georganiseerd worden en aan hun betalingsverplichting voldoen" vervolgt Gyömörei. Ook hekelt de SP-fractievoorzitter het ondoorzichtige woud aan verschillende bedrijfjes met dezelfde eigenaar die het Jazz-festival organiseren: "de gemeente moet in het vervolg alleen nog maar zaken doen met een organisatie, waarvan duidelijk is wie de eigenaar is. Geen geschuif met geld meer tussen verschillende BV's die allemaal dezelfde eigenaar lijken te hebben".