SP in de bres voor Heimanshof

28 september 2011

SP in de bres voor Heimanshof

De Haagse SP heeft opheldering gevraagd over het onderhoud en beheer van de Heimanshof in het Zuiderpark. De partij pleit ervoor om niet te bezuinigen op het onderhoud aan de Heimanshof en wil dat het onderhoud uitgevoerd wordt door een deskundig hovenier. In de Den Haag Centraal van 16 september is te lezen dat de helft van het personeel wat zorgde voor het onderhoud verdwenen is. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “De Heimanshof vervult een belangrijke functie op het gebied van natuur- en milieueductatie voor schoolklassen. Het zou erg jammer zijn als dit verdwijnt, vanwege een ondoordachte bezuiniging.”

De Heimanshof is een voor Nederland zeldzame systeemtuin, een tuin waarin planten staan gerangschikt op verwantschap volgens de meest recente wetenschappelijke inzichten. Het Zuiderpark is aangewezen als rijksbeschermd stadsgezicht. De Heimanshof wordt in de aanwijzing expliciet genoemd als een ‘te beschermen waarde’.