SP in de bres voor inspraak door bewoners

5 september 2011

SP in de bres voor inspraak door bewoners

De SP in de Haagse gemeenteraad heeft opheldering gevraagd aan de wethouder over het toepassen van de verkorte procedure. Een verkorte procedure wordt gebruikt om snel bodem- verontreiniging aan te pakken in dunbevolkt gebied. De SP-fractie heeft geconstateerd dat zo'n procedure vaak is gestart door de gemeente Den Haag op plekken met veel bewoners. De SP vindt dit een kwalijke zaak en wil dat de verkorte procedure alleen gebruikt wordt op plekken met weinig bewoners en dat de stukken voortaan gepubliceerd worden.

Probleem is dat de stukken en informatie rondom de procedure nergens gepubliceerd worden. Het is daarom bijna onmogelijk voor Haagse burgers om hiertegen bezwaar aan te tekenen. Door zo'n procedure te hanteren kan de gemeente snel een probleem oplossen, zonder dit eerst via een langdurige inspraakprocedure te regelen. Volgens de wet mag zo'n procedure alleen gestart worden op een bijzondere locatie met weinig bewoners, waarbij geen andere belangen aanwezig zijn. De SP is geen tegenstander van zo'n procedure. De procedure moet echter wel op de juiste plek worden toegepast en op de juiste manier verlopen.