College breekt Haagse zorg af

18 oktober 2011

College breekt Haagse zorg af

De Haagse SP is geschokt dat het VVD-college de helft van de Haagse zorg wil wegbezuinigen. SP-raadslid Bart van Kent: “Het is bizar dat dit college wel investeert in prestigeprojecten, zoals een duur cultuurforum en een zeezeilhaven, en aan de andere kant de helft van de zorg in Den Haag schrapt. Mensen verliezen hierdoor de zorg die zij nodig hebben en de Haagse samenleving zal weer te maken krijgen met veel meer mensen die op straat moeten overleven met grote gevolgen voor de veiligheid”. Van Kent doet een klemmend beroep op collegepartijen PvdA en D66 om hun sociale gezicht te tonen en onder andere gehandicapten en psychiatrische patiënt niet in de kou te laten staan.

Het huidige gemeentebestuur van PvdA, D66, VVD en CDA hanteert al langer een botte bijl waarmee in rap tempo alles van waarde wordt afgebroken en de Haagse samenleving zwaar onder druk wordt gezet. Eerder werd besloten om 22 buurthuizen en 6 wijkbibliotheken te sluiten. Werd de inkomensaanvulling voor ouderen met een AOW geschrapt en werd er 12 miljoen euro minder voor cultuur beschikbaar gesteld. Van Kent: “En nu het schrappen van de helft van alle Haagse zorg, wanneer stopt de ontmanteling van de Haagse samenleving?”

Door de bezuinigingen verliezen cliënten zorg, veel daklozen met een verslaving of psychiatrische achtergrond verliezen de dagopvang of belanden zelfs op straat. Vanaf 1 januari is er vanuit de gemeente geen cent meer voor bijvoorbeeld De Vluchthaven, een kleinschalige opvangvoorziening voor daklozen met een psychiatrische achtergrond, De Haagse Zaak met dagbestedingen voor Haagse dak- en thuislozen, Cliëntenraad van de GGZ en de autismevereniging.

Bart van Kent in 'Goedemorgen Nederland' over de bezuinigingen op de Haagse zorg.(vanaf 11.50 min)