SP hekelt bezuinigingsdrift Haags VVD-college

6 oktober 2011

SP hekelt bezuinigingsdrift Haags VVD-college

De Haagse begroting voor 2012 is bekend en de SP hekelt de bezuinigingsdrift van dit VVD-college. Zo sluit het gemeentebestuur zes wijkbibliotheken en ruim eenentwintig buurthuizen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “Ondanks de vele bezuinigingen op cultuur en welzijn wil dit college voor 100 miljoen euro een cultuurforum neerzetten op het Spuiplein waar niemand op zit te wachten. Niet te verteren terwijl er zelfs fors bezuinigd wordt op chronisch zieken en ouderen. Hiermee kiest het college wederom voor prestige en niet voor de inwoners van Den Haag”.

“Onvoorstelbaar” vindt Gyömörei dat dit college ruim 4,1 miljoen euro over de balk smijt om de OZB voor villa’s te verlagen terwijl de voedselbank elke week 300 voedselpakketen meer moet uitdelen dan vorige jaar. “Met steun van de PvdA heeft dit VVD-college de afgelopen jaren het armoedebeleid volledig uitgekleed. Met het verlagen van de OZB laat dit college vervolgens arm voor rijk betalen”

Grote zorgen maakt de SP zich over de grote financiële risico’s van de vele megalomane bouwprojecten van PvdA-wethouder Marnix Norder. Door de crisis zijn vele bouwprojecten gestaakt of uitgesteld. Gyömörei: “jaren op rij heeft de SP gewaarschuwd dat de megalomane bouwplannen deze stad systematisch financieel leegvreten. De gemeente heeft op dit moment alleen al 196 miljoen euro aan leningen uitstaan zonder zekerheid. Een onverantwoord risico.”

Bezuinigingsideeën heeft de SP ook. Zo stelt Gyömörei voor om de exorbitante maandelijkse vergoeding voor raadsleden van 2400 euro voor 20 uur werk in de week met 20% te korten: “politici dienen in deze tijden zelf ook de broekriem aan te halen en het goede voorbeeld te geven.” Gyömörei vervolgt “veel Haagse inwoners – bijvoorbeeld leraren, verpleegkundige en metselaars - verdienen minder met meer uren werk.” Door op de raadsvergoeding te korten, bespaart de gemeente 300.000 op jaarbasis.