SP hekelt bijstandsplannen college

28 oktober 2011

SP hekelt bijstandsplannen college

De Haagse SP reageert verbolgen op de nieuwe plannen van PvdA-wethouder Henk Kool. In deze plannen worden mensen in de bijstand verplicht om te werken onder minimumloon. SP-raadslid Bart van Kent: “schandalig dat deze PvdA’er mensen verplicht om jarenlang onder het minimumloon te werken. Deze mensen moeten begeleid worden naar een vaste baan. Niet verplicht worden om vrijwilligerswerk te doen op straffe van verlies van inkomen. De meeste mensen in de bijstand willen dolgraag werken of kunnen door omstandigheden simpelweg niet werken. Alleen mensen die echt niet willen werken of frauderen moeten worden aangepakt.”

Ook het plan van de wethouder om mensen in de bijstand ter werk te stellen binnen de sociale werkplaats kan niet op steun van de SP rekenen. “Binnen de sociale werkplaats werken nu zeer gemotiveerde mensen die werken naar vermogen. De werksfeer komt onder grote druk te staan als een grote groep mensen uit de bijstand hier verplicht te werk wordt gesteld” aldus Van Kent.

De SP is van mening dat mensen die kunnen werken, moeten werken. Bijstand is echter in veel gevallen de laatste mogelijkheid voor mensen om te kunnen overleven. Door de dreiging van werken onder minimumloon of een korting op de uitkering, kunnen mensen geen kant meer op. Het gevolg van verplicht werken voor een uitkering is ook dat mensen worden ingezet om te werken op plekken waar anders werknemers met een gewone arbeidsovereenkomst zouden werken. Hierdoor verdwijnen juist banen voor mensen die op zoek zijn naar werk.