SP hekelt bezuinigingen op stadsboerderijen en tuincomplexen

1 december 2011

SP hekelt bezuinigingen op stadsboerderijen en tuincomplexen

Het gemeentebestuur van Den Haag bezuinigt op het beheer van twee stadsboerderijen, vier tuincomplexen en een heemtuin. De SP is hier tegenstander van en vreest sluiting van de instellingen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “het college denkt hiermee gemakkelijk te kunnen bezuinigen. Door het sluiten van deze instellingen verdwijnt echter een belangrijke beschermde werkplek voor de stad. Ook de natuurbeleving voor veel Haagse inwoners verdwijnt hiermee. Wat de SP betreft een ongewenste ontwikkeling”.

Met het schrappen van het beheer voor deze zeven instellingen wordt 636.000 euro bezuinigd, op een totale begroting van 2,2 miljard. De SP is van mening dat dit bedrag ook bespaard kan worden door het onderhoud op andere plekken in de stad efficiënter te doen. Daarnaast investeert het gemeentebestuur in dure groene entrees van de stad. Gyömörei vraagt zich ook af of de Heemtuin geld kan opleveren. “Nooit is onderzoek gedaan naar samenwerking met bijvoorbeeld botanische tuinen van universiteiten of het verkopen van zaden en stekjes van oude authentieke plantensoorten. Op deze manier kan zo’n tuin ook geld opleveren” aldus Gyömörei

Het betreft de tuincomplexen Madestein, Nijkamp, Clingendael en Markense Plein. De stadsboerderijen staan in Escamp (Nijkamphoeve) en Loosduinen (Hoeve Bijdorp) en ook Heemtuin H.J Bos wordt door de bezuinigingen bedreigt met sluiting. De instellingen bieden ook een beschermde werkplek voor medewerkers van de sociale werkplaats die daar gedetacheerd worden. Door de bezuinigen verdwijnen deze plekken, terwijl door andere bezuinigingen van het kabinet en gemeentebestuur al veel beschermde werkplekken in de stad verdwijnen.