Geslaagde thema-avond met Jasper Lukkezen

19 januari 2012

Geslaagde thema-avond met Jasper Lukkezen

De kerngroepbijeenkomst op 18 januari van de Haagse afdeling stond in het teken van inkomensongelijkheid. Jasper Lukkezen, econoom van de Universiteit van Utrecht en werkzaam bij het CPB, was uitgenodigd om meer te vertellen over dit onderwerp. Van hem stond eerder een artikel in de SPanning en in het jaarboek Kritiek waarin hij dit thema meer uitwerkt.

Jasper Lukkezen aan het woord

Aan de hand van 100 pinda's maakte Jasper zijn verhaal inzichtelijk. Zo was duidelijk te zien hoe inkomensongelijkheid er uit ziet, of in de ideale wereld uit zou moeten zien. Jasper vertelde daarom niet alleen over de geschiedenis in Nederland van de inkomensverdeling, maar ook over de effecten van grote inkomensongelijkheid. In Nederland zijn er nog geen Amerikaanse toestanden maar bepaalde trends zijn wel te herkennen. Grote inkomensongelijkheid is slecht voor de samenleving: minder vertrouwen, meer criminaliteit, meer ziekte en lagere productiviteit. En welke rol geven wij hier de overheid in? Kortom stof tot nadenken, juist voor een sociale partij als de SP.

Jasper en vragen van de Haagse leden wisselden elkaar gemakkelijk af. Zo werd het een leerzame maar ook gezellige avond.

De 100 pinda's waarmee Jasper zijn verhaal inzichtelijk maakt.