Vergunning voor Jaap Edenweg onrechtmatig verleend

27 januari 2012

Vergunning voor Jaap Edenweg onrechtmatig verleend

Tijdens de raadsvergadering op 26 januari heeft de SP de motie van afkeuring gesteund die werd ingediend tegen PvdA-wethouder Marnix Norder. De motie werd ingediend naar aanleiding van de verleende tijdelijke bouwvergunning voor huisvesting van arbeidsmigranten aan de Jaap Edenweg, ook wel bekend als het zogenaamde Polenhotel. In een eerdere vergadering had de wethouder namelijk beloofd de vergunning eerst te bespreken met de raad, deze belofte is niet nagekomen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “de wethouder dient afspraken met de gemeenteraad na te komen, anders is hij geen knip voor de neus waard. Het Polenhotel leidt ook tot veel onrust onder de buurtbewoners en daarom dient dit besluit goed besproken te worden met de raad. Dat heeft de wethouder nu niet gedaan en dat leidt tot een slecht besluit.”

Ook constateerde de SP dat het kaartenmateriaal in de bouwvergunning niet overeen kwam met de verplichte onderzoeken omtrent ventilatie en daglicht. Slechte ventilatie en te weinig daglicht kan bijvoorbeeld gezondheidsklachten veroorzaken. De wethouder zegde toe - na herhaaldelijk vragen door de SP - dit verder uit te zoeken en de gemeenteraad hierover per brief te informeren.

De SP hekelt ook de koppeling die gemaakt wordt tussen huisvesting en werkgever. Het uitzendbureau Jobcenter waar de mensen werken wordt ook verantwoordelijk voor de huisvesting van deze mensen. Daarnaast gaat Jobcenter de kantine en een terreinwinkel uitbaten. Dit veroorzaakt onnodige, veelvuldige afhankelijkheid. De gemeente heeft, om de plannen mogelijk te maken, hiervoor de grond voor het Polenhotel gratis aan het uitzendbureau gegeven. “Het is ongezond dat een werkgever ook verdient aan de huisvesting van de eigen werknemers, de kans op uitbuiting ligt dan op de loer. Vroeger sprak men dan van horigen” aldus Gyömörei. Tijdens het debat in de gemeenteraad wees de SP er ook op dat het concentreren van een bepaalde groep mensen slecht is voor de integratie.