Exorbitant cadeau aan ADO is niet van deze tijd

3 februari 2012

Exorbitant cadeau aan ADO is niet van deze tijd

Het voorstel van CDA-wethouder Klein om aan ADO een pand van 3,3 miljoen euro cadeau te doen is de Haagse SP in het verkeerde keelgat geschoten. De partij is altijd kritisch geweest op gemeentesteun aan een private organisatie en nu het gemeentebestuur fors bezuinigt op de bewoners in Den Haag, lijkt het de SP helemaal onwenselijk om een pand van zo'n groot bedrag cadeau te doen. "Behalve dat het een exorbitant groot bedrag is, is het geld ook nog eens afkomstig uit de pot met geld voor welzijnsprojecten. Bizar dat de gemeente hier voor kiest, terwijl in de hele stad al het welzijnswerk wordt afgebroken" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Wethouder Klein refereert aan een zogenaamde afspraak die de gemeenteraad in 2008 gemaakt zou hebben. Gyömörei bestrijdt dat: “in 2008 heeft de raad een bereidheid uitgesproken, maar wel tegen een aantal strenge eisen. Een bereidheid is geen afspraak. Daarnaast is de koop niet noodzakelijk. ADO heeft nog een huurcontract voor zeven jaar en zelfs de Haagse ambtenaren geven het advies om het pand niet voor deze prijs te kopen". Voor de zekerheid heeft de SP mede gevraagd om een juridische analyse over de verplichtingen die de gemeente nu heeft. Als blijkt dat er juridisch geen verplichtingen zijn, stelt de SP voor om de koop niet door te laten gaan.
Volgens de SP is de financiële positie van de club nu ook beter dan voorheen en daarnaast is de aankoop van het pand voor de hoofdprijs van 3,3 miljoen euro, de hoogst genoemde prijs, niet nodig en ongewenst in deze tijden waarbij de kantorenmarkt volledig ingestort is