Oudere ambtenaar mag niet de dupe worden van bezuinigingsronde

15 maart 2012

Oudere ambtenaar mag niet de dupe worden van bezuinigingsronde

De SP heeft aandacht gevraagd voor ambtenaren boven de zestig die ontslagen worden door de bezuinigingen. De partij vreest dat dit de gemeente veel geld gaat kosten, omdat deze ambtenaren voor veel geld in de WW moeten wachten op hun pensioen. De gemeente draait namelijk op voor de WW-kosten. Daarnaast verliest de gemeente veel ervaring door ontslag van deze ervaren ambtenaren met een dijk aan dienstjaren. "Ik vind het niet netjes om mensen die soms dertig of viertig jaar trouw voor de gemeente hebben gewerkt vanwege bezuinigingen de laatste jaren tot hun pensioen in de WW te gooien. Ik heb daarom gevraagd of de wethouder naar een oplossing kan zoeken voor deze mensen" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

In de commissievergadering van 14 maart heeft de SP aan de wethouder gevraagd of hij kan kijken naar mogelijkheden om deze ambtenaren tijdelijk langer in dienst te nemen, hierdoor wordt voorkomen dat deze ambtenaren verplicht thuis moeten zitten in de WW. Op deze wijze kunnen zij bijvoorbeeld hun kennis overdragen op jonge ambtenaren. Daarnaast wordt voorkomen dat de gemeente veel kosten kwijt is aan de WW-uitkeringen voor ambtenaren die verplicht thuis zitten. De wethouder gaf aan zelf ook met dit probleem te zitten. Hij zou de suggesties van de SP meenemen en binnenkort een voorstel doen aan de gemeenteraad.