SP teleurgesteld in beperkte visie op gebruik Haagse wateren

15 maart 2012

SP teleurgesteld in beperkte visie op gebruik Haagse wateren

De SP vindt dat het college een beperkte visie heeft op het gebruik van de binnenwateren in Den Haag. Zo worden de bewoners die wonen op het water, bijvoorbeeld in woonboten of historische schepen volledig vergeten. Het college heeft alleen oog voor toeristen op het water die via rondvaarten en recreatiebootjes de stad bezoeken. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “toeristen zijn belangrijk voor de stad, maar het is een gemiste kans dat het college de grootgebruikers van het Haagse water vergeet: de bewoners op het water. Wat de SP betreft wordt deze groep alsnog opgenomen in de nota binnenwateren, want voor deze groep mensen kan nog een hoop verbeterd worden.”

Tijdens de raadsvergadering wil de SP daarom meerdere voorstellen indienen. Bijvoorbeeld een voorstel om het mogelijk te maken te wonen in historisch boten. Op dit moment is het niet toegestaan om in boten langer dan 12 meter langdurig aan te meren en hiermee worden historische boten uitgesloten. Een gemiste kans wat de SP betreft. Ook stelt het college allerlei onnodige eisen over de hoogte en materiaalgebruik bij boten. Ook worden hiermee historisch boten, die vaak verschillend zijn qua materiaal en afmetingen, volledig uitgesloten. “Historische boten horen bij het historisch stadsgezicht wat Den Haag op een aantal plekken nog heeft, ik wil daarom het wonen in dit soort boten mogelijk maken” aldus Gyömörei.

De SP is ook fel tegenstander van het uitsterfbeleid wat het college hanteert voor woonboten. De partij ziet graag meer mogelijkheden voor het uitbreiden van ligplaatsen van woonboten. Daarnaast heeft de partij aandacht gevraagd voor de exploitatie van de haven aan de Bierkade en het Zieken. Het college maakt nu zelf een keuze voor een bepaalde organisatie. De SP ziet graag dat het mogelijk is dat ook andere organisaties die een goed plan hebben hiervoor in aanmerking komen, hiervoor wil de partij ook een voorstel indienen tijdens de raadsvergadering.