Mening van Scheveningers wordt gevraagd

2 april 2012

Mening van Scheveningers wordt gevraagd

Het Haagse stadsbestuur heeft grote plannen voor Scheveningen. Zo dagdroomt zij over hoge torens bij de havenhoofden, een grotere zeezeilhaven en zelfs een kabelbaan. De SP ging naar de Keizerstraat en vroeg aan de Scheveningers wat zij van deze plannen vinden.

Scheveningen SP'ers
SP'ers in gesprek met Scheveningers

Dat het havengebied verbeterd moet worden daar lijken de Scheveningers het over eens. Een deel van het havengebied is aan vernieuwing toe en bij de nieuwe boulevard ontstaan ook problemen. De meeste ondervraagde bewoners zien graag een combinatie van nieuwe horeca en bestaande bedrijvigheid, maar wel met behoud van het karakter van Scheveningen. Daar hoort bijvoorbeeld de bestaande visserij bij. Voor zowel de vissersschepen als de bedrijven moet genoeg ruimte blijven in het nieuwe plan, zowel om te blijven als om uit te breiden.

De kabelbaan zien de bewoners niet als iets dat past bij het karakter van de Scheveningse wijk. Tevens vragen zij zich af wat dit allemaal gaat kosten. Naast de bouw zien de bewoners problemen met het onderhoud, dat fors zal zijn door de snelle slijtage veroorzaakt door wind en aangewaaid zout vanuit zee. Zij zien meer in een goedkopere manier om de twee havenhoofden met elkaar te verbinden, bijvoorbeeld via een pondje. Die kan ook makkelijker stilgelegd worden in de winterperiode, als er weinig bezoekers zijn op Scheveningen.

Scheveningen SP'ers

Op de vraag waar Scheveningen verbeterd zou kunnen worden, antwoorden veel bewoners dat het verkeersplan niet goed werkt. Vooral op mooie dagen staan op Scheveningen de parkeerplekken vol en het verkeer vast. De bewoners zouden graag meer ondergrondse parkeerruimte zien, zodat de buurten niet vol raken en mensen nog op bezoek kunnen gaan bij familie. Daarnaast zijn er nog steeds problemen met de bereikbaarheid van de bouvelard, zowel met de auto als met het openbaar vervoer. Vooral mensen die slecht ter been zijn hebben last van de vele trappen en stoepen rondom de boulevard.

Uit de gehouden enquêtes blijkt verder dat de Scheveningers vinden dat de gemeenteraad zich met de verkeerde dingen bezighoudt. Zij vinden dat bestaande problemen eerst opgelost moeten worden. De verkeersproblemen, de aanleg van de stoepen rondom de boulevard, hondepoep, steeds minder beschikbare sociale huur en leegstaande gebouwen zonder bestemming zijn maar een paar van de genoemde ergernissen van de bewoners. Zo heeft de SP in twee uur een hoop nuttige suggesties gekregen voor de verbetering van Scheveningen. Ook de komende weken zal de partij op verschillende locaties met Scheveningers in gesprek gaan over de toekomst van hun dorp.