Verzelfstandiging woningbouwcorporaties begin van de ellende bij Vestia

18 april 2012

Verzelfstandiging woningbouwcorporaties begin van de ellende bij Vestia

De Haagse SP heeft woensdag betoogd dat de problemen rondom Vestia zijn begonnen, toen de woningbouwcorporaties zijn verzelfstandigd. In de commissievergadering van 18 april over Vestia bleek dat de gemeente Den Haag niets kan doen aan de problemen die nu spelen bij deze woningbouwcorporatie. De Tweede Kamer en de rijksoverheid zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de woningbouwcorporaties. "Wat bij Vestia is gebeurd, is vreselijk. Nieuwe huurders zijn nu de pineut omdat de huren dan omhoog gaan. Hierdoor komt de markt voor betaalbare woningen in Den Haag nog verder onder druk te staan en zullen wachtlijsten nog langer worden. De gemeente Den Haag is ook de pineut, want als Vestia failliet gaat kan de gemeente wellicht opdraaien voor de kosten. Het probleem is ontstaan tijdens de verzelfstandiging, toen verloor de politiek de zeggenschap over de corporaties." aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

In de Tweede Kamer maakt de SP zich hard om de problemen die bij Vestia spelen, in de toekomst te voorkomen. Zo stelt de partij voor dat in de toekomst niet meer gespeculeerd mag worden met geld. Daarnaast stelt de partij voor om de schade te verhalen op de bestuurders - die de problemen zelf hebben veroorzaakt - van Vestia. Zodoende worden niet de huurders de dupe, die part nog deel hebben aan de problemen die nu spelen bij Vestia. "Ik roep alle partijen in de gemeenteraad op aan hun collega's in de Tweede Kamer te vragen deze voorstellen te steunen. Wij kunnen helaas als gemeenteraad niets veranderen. Het heeft daarom geen zin om in de gemeenteraad dit onderwerp op te kloppen, deze energie kan beter besteed worden om partijgenoten in de Kamer te overtuigen. Alleen dan verandert er daadwerkelijk iets" aldus Gyömörei.