Scheveningen niet afbreken maar versterken

6 juni 2012

Scheveningen niet afbreken maar versterken

Het gemeentebestuur van Den Haag is nog steeds van plan om op Scheveningen onrealistische en ongewenste nieuwbouwwoningen neer te zetten. Zo wil PvdA wethouder Marnix Norder buitendijks een chic hotel van negentig meter hoog neerzetten en het oude Norfolkterrein volgooien met woningbouw. Daarnaast wil Norder een kabelbanen optuigen, waarmee men kan reizen tussen de twee havenhoofden. Wat de SP betreft is dit een heilloze weg en zou juist het karakter van Scheveningen versterkt moet worden, in plaats van afgebroken. Een maritieme opleiding en versterking van de huidige visserij zouden bijvoorbeeld beter passen bij het karakter van Scheveningen. 'De grootheidswaanzin van wethouder Norder is stuitend. Heel Scheveningen wordt verpest door deze megalomane bouwplannen voor hoogbouw langs de kunst en een zeezeilhaven. Men kan het geld voor deze plannen beter gebruiken voor projecten die het karakter van Scheveningen verbeteren. Zo kan de gereserveerde 3 miljoen van de kabelbaan, beter worden ingezet als aanzet voor de aanleg van een extra tramverbinding naar Scheveningen' aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

De plannen voor Scheveningen zijn nog op veel punten schimmig, zo ontbreekt een gedegen verkeersplan en missen verschillende onderzoeken naar de impact van de nieuwbouwplannen op natuur en milieu. En de SP is van mening dat Norder zich teveel richt op nieuwbouw. Na herhaaldelijke vragen van de partij gaf de wethouder aan dat een maritieme opleiding wel welkom is, maar dat de gemeente zich hiervoor pas gaat inspannen als er een initiatief komt vanuit de markt of het onderwijsveld. 'Onlangs werd bekend dat in Sneek een nieuwe locatie voor maritieme opleidingen komt, wat mij betreft moet hiervoor ook ruimte zijn op Scheveningen. Dit past beter bij het karakter van dit unieke dorp dan een hotelpuist van negentig meter aan de kust' aldus Gyömörei. Ook verwacht de partij dat op termijn de activiteiten in de haven zullen toenemen, door de komst van windmolenparken op zee. Deze parken moeten ook onderhouden worden en Scheveningen zou een goede uitvalsbasis hiervoor zijn. Gyömörei: 'Het zou belachelijk zijn als we nu de haven volgooien met woningen, terwijl op termijn deze ruimte heel erg nodig is voor havengebonden activiteiten'.
Een lichtpuntje is er ook, op vragen van de SP gaf de wethouder aan dat stichting Trix mag blijven op Scheveningen. Dit is een zeer goedlopende stichting die zich richt op leer- en rehabilitatietrajecten voor jongeren.