Begroting 2013 is liberale oogst van sloop en prestige

28 september 2012

Begroting 2013 is liberale oogst van sloop en prestige

Tijdens de behandeling van de begroting voor 2013 hekelde de SP de keuze van het college voor onzinnige prestige ten koste van voorzieningen voor de Haagse inwoners. In de begroting schrijft het gemeentebestuur dat dit de oogst wordt van het beleid van de afgelopen jaren. De SP ziet een liberale oogst van sloop en prestige. Zo kiest het college van VVD, PvdA, CDA en D66 voor de bouw van een prestigieus cultuurgebouw van 180 miljoen euro. Om dit te betalen worden zes wijkbibliotheken gesloten en wordt een deel van de culturele infrastructuur in Den Haag vernield, Haagse iconen als het Laaktheater, theater de Regentes en het Koorenhuis moeten vanwege de bezuinigingen de deuren sluiten en medewerkers ontslaan die al jaren met hart en ziel werken voor deze organisaties. Medewerkers in de thuiszorg worden vanaf april 2013 betaald voor het salaris van een schoonmaker, terwijl thuiszorgmedewerkers belangrijk werk verrichten en een hoger salaris verdienen. Aan de andere kant wordt 1,2 miljoen euro extra uitgetrokken bovenop een eerdere uitgave van 1,3 miljoen euro voor het verhogen van de Dr. Kuyperkade, zodat men per boot naar Madurodam kan varen. SP-fractievoorzitter: "De keuzes van dit gemeentebestuur zijn bizar. Er wordt volop geld gesmeten in de bodemloze put van verschillende prestigieuze projecten, met als gevolg dat voorzieningen in de stad verdwijnen voor haar inwoners en honderden mensen ontslagen worden als gevolg van de bezuinigingen van dit gemeentebestuur. Men investeert liever in prestigieuze projecten dan in mensen. Van de VVD was ik dit nog wel gewend, maar partijen als PvdA, CDA en D66 die dit beleid ook van harte ondersteunen stellen mij zeer teleur!"

Mensen met een uitkering worden verplicht aan het werk gezet tegen behoud van uitkering, hiermee worden uitkeringsgerechtigden gereduceerd tot goedkope arbeidskrachten die volwaardige arbeidsplaatsen bezet houden. Werkgevers worden zo voorzien van goedkope werknemers en de prikkel om mensen te laten doorstromen vanuit een uitkering naar een volwaardige baan verdwijnt op deze manier. Jarenlang heeft de SP gewaarschuwd voor de megalomane bouwprojecten die de gemeente Den Haag wilde uitvoeren. Stelselmatig werden deze waarschuwingen in de wind geslagen. Inmiddels blijkt dat het gemeentebestuur jarenlang op de pof heeft geleefd en dat veel van deze bouwprojecten niet meer te realiseren zijn. Vervolgens blijft de gemeente nu zitten met leegstaande kantoren en onbruikbare gronden die afgewaardeerd moeten worden door de crisis. Dit heeft de stad al minstens 250 miljoen gekost en de teller loopt nog door. Zwaar wordt bezuinigd op het ambtenarenapparaat en gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten, wederom verdwijnt er werkgelegenheid uit Den Haag. Ook moet men voor het telefonisch reserveren van de taxibus voortaan het lokale tarief betalen. Gyömörei: "Dit klinkt als een kleinigheid. Maar voor mensen met een klein inkomen, zorgen dit soort kleinigheden ervoor dat mensen verzuipen. Daarnaast levert het weinig geld op voor de gemeente. Niet doen dus."

Ondanks alle bezuinigingen, sloop en ontslagen blijft de politiek zichzelf buiten schot houden. De SP heeft daarom voorgesteld om ook op zichzelf 7,7 procent te bezuinigen. Raadsleden verdienen met twintig uur werk in de week ruim 2400 euro bruto en daar kan best wel iets vanaf als het aan de SP ligt. Ook de wethouders zouden eenzelfde percentage van hun salaris in moeten leveren. " We verwachten van de ambtenaren die na de ontslaggolf overblijven, ook dat zij gewoon de klus klaren. De SP stelt dan ook opnieuw voor om de 7,7% efficiencykorting die inmiddels aan een ieder is opgelegd, ook te laten gelden voor raadsleden en de leden van het College van Burgemeester en Wethouders." aldus Gyömörei.