'De Vijf poortjes' blijft behouden

24 september 2012

'De Vijf poortjes' blijft behouden

Meerdere malen heeft de SP aandacht gevraagd voor het kenmerkende gebouw "De vijf poortjes" aan het Spui. December vorig jaar werd bekend dat het gebouw gesloopt wordt, omdat op deze plek een nieuwbouwlocatie van de Primarkt gebouwd wordt. Hierbij is toegezegd aan de SP dat de gevel van dit "De vijf poortjes" behouden zou blijven. De sloop van dit gebouw zou gecontroleerd verlopen, zodat de gevel opgeslagen kan worden en op een later tijdstip elders in de stad herbouwd kan worden. Inmiddels zijn de sloopwerkzaamheden gestart, maar bleek de gevel niet beschermd te zijn. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Het is belangrijk dat bij de sloopwerkzaamheden de gevel beschermd wordt, zodat dit kenmerkende gebouw behouden blijft voor de stad. Ik heb daarom aan de wethouder om opheldering gevraagd over deze kwestie".

In de raadsvergadering van 20 september heeft de SP via mondelinge vragen de wethouder opgedragen voorzichting om te gaan met "de vijf poortjes" en haast te maken met het opslaan van de gevel. De wethouder heeft toegezegd om toe te zien op de sloop zodat de gevel en de kenmerkende ornamenten hierop behouden blijven. Vooralsnog is alleen een vergunning door de gemeente afgeven voor de sloop van de achterzijde. De gevel is op dit moment nog beschermd tegen instorten en zodoende kan men zonder problemen de achterzijde slopen van het gebouw.
Daarnaast heeft de SP aandacht gevraagd voor de historische gevel aan de Bagijnstraat 13. Deze gevel stamt uit de 18e eeuw en al jarenlang is onduidelijk wat er met deze gevel gaat gebeuren. De wethouder gaf aan dit verder uit te zoeken en hierop binnenkort terug te komen.

Het gebouw aan het Spui in betere tijden

Behoud "De vijf poortjes", stem SP