Onheldere wateragenda mist ambitie

27 september 2012

Onheldere wateragenda mist ambitie

Al jaren pleit de SP voor een vernieuwde wateragenda. Gezien de ligging van Den Haag aan zee en het vele water in de stad is het belangrijk dat de gemeente hierover een duidelijke visie heeft. Volgens de SP ontbreekt deze visie in de nieuwe agenda. In veel bestemmingsplannen wordt al wel verwezen naar de nieuwe wateragenda, toch blijft nog veel rondom toepassing en veiligheid onhelder. Zo blijft de vraag open of de riolering in Den Haag nu op orde is en water bij regen voldoende afgevoerd kan worden. Ook heeft de SP nog veel vragen over buitendijks bouwen en is nog veel onduidelijk rondom de waterberging in de stad. SP-fractievoorzitter: "Water is een belangrijk thema voor een grote stad als in Den Haag. Bij nieuwbouwplannen moet goed nagedacht worden dat dit niet leidt tot problemen met de waterhuishouding in de stad. Ik roep daarom het college op om met een ambitievolle en heldere wateragenda te komen. Hier wachten we al zeker zes jaar op".

De SP heeft meerdere vragen aan de wethouder gesteld. 17 oktober zal over dit onderwerp doorgepraat worden door de gemeenteraad en de wethouder. Wat de partij betreft mag de agenda meer ambitie tonen, door duidelijk aan te geven wat de gemeente gaat doen op het gebied van water. Daarnaast blijft veel onduidelijk over de riolering en nieuwbouwplannen die inmiddels al zijn aangenomen door de gemeenteraad, maar waarin eisen rondom de waterhuishouding nog niet zijn geregeld.