Raamexploitanten dupe van forse verhoging belasting

27 november 2012

Raamexploitanten dupe van forse verhoging belasting

Het gemeentebestuur heeft besloten om de belastingen voor het midden- en kleinbedrijf in de reguliere horeca te verlagen. De SP vindt dit een positieve ontwikkeling. De verlaging wordt echter volledig gecompenseerd door de belastingen voor de raamexploitanten zesmaal te verhogen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De maatschappelijke effecten van het verhogen van deze belastingen zijn enorm. De vrouwen die in de seksindustrie werken worden hier de dupe van. Een dom besluit dus."

De belastingen voor ondernemers worden geregeld in de legesverordening. Deze werd tijdens de raadsvergadering van 22 november besproken. De totstandkoming van deze verordening was ronduit slordig. Zo werd op verzoek van de VVD de verordening op het laatste moment nog aangepast, waardoor alle ondernemers in de horeca een verlaging kregen en de raamexploitanten een forse verhoging. Hierdoor was weinig ruimte om een goede discussie te voeren over de gevolgen van deze verhoging. De burgemeester die de verordening moest verdedigen gaf dit toe en meldde dat als het aan hem ligt dit eens maar nooit meer op deze wijze verloopt. De SP stemde uiteindelijk niet in met de legesverordening