Inwoners bloeden voor misstappen Vestia

18 januari 2013

Inwoners bloeden voor misstappen Vestia

Onlangs werd bekend dat de PvdA-wethouder Marnix Norder van plan is om voor een groot geldbedrag garant te staan voor Vestia. Dit zou via een wijkontwikkelingsmaatschappij (WOM) moeten, waarin de gemeente en Vestia gaan deelnemen. Hierdoor zou bijvoorbeeld de herstructureringsopdracht in Zuid-West gedeeltelijk door kunnen gaan. De SP zet grote vraagtekens bij deze onverwachte zet van de wethouder. De Haagse belastingbetaler mag nu opdraaien voor het financiële wanbeleid van Vestia. De SP vindt dit moeilijk te verkroppen. Gyömörei: "Laat ze het geld verhalen op voormalig Vestia-directeur Staal die ondanks al het wanbeleid met 3,5 miljoen euro bonus mocht vertrekken."

Daarnaast worden de inwoners en vooral de huurders van Vestia dubbel gepakt. De huren worden naar alle waarschijnlijkheid fors verhoogd, om de financiële tekorten bij de corporatie weg te werken. Daarnaast loopt het onderhoud terug en worden huurwoningen gedwongen verkocht. Daarbovenop wordt ook nog eens financieel bijgedragen worden aan een garantstelling van 80 miljoen aan Vestia. "Jarenlang zaten bewoners in Zuid-West in onzekerheid of hun woning wel of niet gesloopt zou worden. Inmiddels zijn ze of gesloopt, of achtergebleven in een woning met groot achterstallig onderhoud. De SP was nooit voorstander van deze grootschalige stadsvernieuwing in dit deel van Den Haag in dit te hoge tempo. Nu blijft onzeker wat er precies gaat gebeuren, maar wordt wel 80 miljoen gemeenschapsgeld in de bodemloze put van Vestia gestort. Daarnaast blijft de onzekerheid over de gevolgen van het debacle Vestia voor de huurders in de rest van Den Haag ook nog voortduren" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Twijfels heeft de SP ook over de steun aan Vestia via de WOM. Mogelijkerwijs zou hier sprake kunnen zijn van misbruik van belastingsregels. De partij heeft daarom gevraagd om dit hele voorstel van wethouder Norder voor te leggen aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). "Vestia is niet de enige woningbouwcorporatie in Den Haag. Het zijn ook zware tijden voor de andere corporaties, deze worden nu wel heel makkelijk vergeten door de wethouder" aldus Gyömörei. Ook wil de SP een ‘briefje voor akkoord’ van de minister van Wonen en Rijksdienst. “Er ligt een groot saneringsplan om de enorme schuldenlast Bij Vestia, door derivatenhandel, opgelost te krijgen. Hier draaien vrijwel alle ander corporaties in Nederland voor op. Ik heb het gevoel dat er nu op oneigenlijke wijze voor 10 jaar bezit van Vestia uit dat pakket gehouden wordt. Daarom wil ik een expliciet akkoord van de minister”.

In een eerste debat over dit onderwerp in de commissievergadering van 16 januari regelde de SP ook twee verbeterpunten in de plannen van wethouder Norder. Zo wordt gezorgd dat in de toekomst de financiële controle bij de gemeenteraad blijft. Ook wordt de mening van de bewoners over de plannen gevraagd, dit zal in de raamovereenkomst opgenomen worden.