Flat op landgoed Arendsdorp ongewenst

18 februari 2013

Flat op landgoed Arendsdorp ongewenst

Tijdens de raadsvergadering van 14 februari bleek dat het bestemmingsplan Arendsdorp-Oostduin nog vol zat met open eindjes. Zo wordt in het nieuwe plan een flat mogelijk gemaakt op Arendsdorp, een ontwikkeling die de SP niet kan steunen. De partij diende een voorstel in om de flat duidelijk de bestemming te geven die alleen zorg toelaat, zodat de appartementen in een later stadium niet omgebouwd kunnen worden tot reguliere woningen. Het voorstel van de SP werd ontraden door de wethouder, omdat dit juridisch niet mogelijk zou zijn. "Uit jurisprudentie blijkt dat het wel mogelijk is binnen een bestemmingsplan te werken met specifiek maatwerk. Wethouder Norder heeft de raad dus verkeerd voorgelicht op dit punt en dat is jammer, want daardoor ontstaat er geen duidelijkheid over de functie van de serviceflat. In de toekomst moet op dit mooie landgoed geen ruimte zijn voor reguliere woningen. Maar blijkbaar wil de wethouder deze optie openhouden, om mogelijke investeerders in de toekomst te paaien" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Omdat het voorstel van de SP niet werd overgenomen, kon de partij niet instemmen met het bestemmingsplan Arendsdorp-Oostduin. Wel werd de hoogte van de flat verlaagd van 40 naar 35 meter. Gyömörei: "Het verlagen van de flat is een schaamlap voor dit onzalige plan. Het landgoed blijft hiermee verpest, en dit konden we niet steunen. Daarnaast blijft de mogelijkheid open voor een investeerder om in de toekomst hier woningen te realiseren". De partij steunde wel het voorstel om de extra ingang aan de Wassenaarseweg te schrappen, zodat de mooie bomenrij aan deze weg behouden blijft.