Op zoek naar geschiedenis van Haagse SP

14 februari 2013

Op zoek naar geschiedenis van Haagse SP

Organisatiesecretaris Hannie van der Sman en voorzitter Daniël de Wit bezochten deze week SP-lid Karel Kulk om meer te weten te komen over de geschiedenis van de SP. Karel Kulk werd in de jaren zeventig lid van de SP en is al jaren zeer actief op Scheveningen. Karel vertelde heel veel anekdotes over de SP in Den Haag en heeft veel materiaal uit deze tijd.

Karel Kulk met oud actiemateriaal (links) met voorzitter Daniël de Wit (rechts)

Jan Marijnissen schreef het boek 'Waar historie huis houdt'. In een interview met het Nederlands Dagblad legt Marijnissen uit waarom het kennen van de geschiedenis belangrijk is:

Historisch besef, legt Marijnissen in zijn boek uit, is het “besef dat je als individu een schakel bent in een keten van historische gebeurtenissen, en dat je een product bent van een ontwikkeling waaraan je geen deel hebt gehad.” Zelf trekt hij daaruit de les dat zonder besef hoe iets geworden is, het weinig zin heeft iets over de toekomst te zeggen. “Dat is als de adellijke heer die uit zijn diligence stapt en met een voet op de grond al decreten uitvaardigt. Zo werkt het niet. Zonder onderzoek geen recht van spreken is mijn devies. Dat geldt per definitie voor het verleden.” Historisch besef maakt in de eerste plaats bescheiden.

De komende tijd zullen we op onze facebookpagina regelmatig foto's en verhalen plaatsen over de geschiedenis van de SP in Den Haag. Indien u ook een leuke anekdote of mooie foto heeft e-mail deze dan naar denhaag@sp.nl.