Veiligheid honden op strand moet verbeteren

21 februari 2013

Veiligheid honden op strand moet verbeteren

Onlangs werd bekend dat er weer een hond op het strand was doodgereden door een terreinwagen van Rijkswaterstaat. De SP wil dat er snel actie ondernomen wordt om de veiligheid van honden op het strand te verbeteren. Al in 2009 en 2010 vroeg de partij om scherpe regels en handhaving om roekeloos rijgedrag op het strand te voorkomen. Ditmaal heeft de SP samen met Partij voor de Dieren en de HSP vragen gesteld aan het gemeentebestuur over de kwestie. "Het is belangrijk dat hondenbezitters zich veilig voelen op het strand en met een gerust hart hun hond kunnen uitlaten. Daarom moet de maximale snelheid van 15 kilometer per uur voor voertuigen gehandhaafd worden door de gemeente en moeten er veilige losloopplekken aangelegd worden" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

In de vragen van de drie partijen wordt opheldering gevraagd over het aantal plekken in de stad en rond het strand waar men de hond nog veilig kan uitlaten. Steeds meer van dit soort plekken lijken te verdwijnen uit de stad. Ook willen de partijen weten hoeveel organisaties een ontheffing hebben om op het strand te mogen rijden met een auto en ook of het stadsbestuur bereid is kritisch te kijken naar het aantal ontheffingen. Eerder gaf het stadsbestuur aan dat de kans klein was dat iemand die te hard reed met de auto over het strand, ook daadwerkelijk gepakt zou worden. De partijen willen dat dit veranderd en dat er een duidelijk sanctie komt voor overtreders. Gyömörei: "het is een beetje vreemd wanneer we met z'n allen afspreken dat niemand harder dan 15 kilometer per uur over het strand mag, maar dat dit vervolgens niet gehandhaafd wordt en de dierenbescherming geregeld klachten ontvangt over te hard rijden."

Schriftelijke vragen van de SP in 2009
Schriftelijke vragen van de SP en D66 in 2010