Consument mag niet dupe worden van aardwarmte

10 maart 2013

Consument mag niet dupe worden van aardwarmte

De SP wil een evaluatiemoment van het geothermieproject in Den Haag. Het gemeentebestuur had als ambitie om 6000 woningen aan te sluiten op aardwarmte, maar deze ambitie dreigt niet gehaald te worden. Van de 6000 woningen, worden tot 2017 hoogstens 1247 woningen aangesloten. Ook hebben drie woningbouwcorporaties zich inmiddels teruggetrokken en ontvangt de SP veel klachten van ontevreden inwoners die elders gebruik maken van aardwarmte. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "We ontvangen veel klachten van inwoners die geconfronteerd worden met torenhoge rekeningen en hun woning met aardwarmte niet voldoende verwarmd krijgen in de winter. Wij willen daarom bij dit systeem een leveringsgarantie, zodat de beloofde lage prijzen ook gegarandeerd worden. Daarnaast willen we een evaluatiemoment waar de gemeenteraad bij betrokken is. De SP is groot voorstander van duurzaamheid, maar deze projecten moeten ook duurzaam zijn voor de portemonnee van onze inwoners."

In de commissievergadering van zes maart reageerde de verantwoordelijk wethouder op de vragen van de SP dat hij de oude risicoanalyse uit 2007 zal nalopen en indien nodig aanpassen. Ook zegde de wethouder toe om een tweetal scenario's uit te werken en voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarbij wordt een TNO-rapport uitgewerkt over de werking van het systeem. "Nu het aantal van 6000 beoogde aansluitingen fors naar beneden wordt bijgesteld, vragen wij ons af of het project nog rendabel blijft. Ook willen we dat de nu al aangesloten woningen hiervan niet de dupe worden. Bij deze nieuwbouwwoningen zijn geen gasaansluitingen aangelegd, de bewoners zijn dan volledig afhankelijk van het aardwarmte. Men heeft dan niet de keuze voor bijvoorbeeld een goedkoper alternatief. Een ongewenste situatie wanneer de kosten voor aardwarmte gaan oplopen." aldus Gyömörei. Het project kan nog steeds een succes worden, alleen moeten de risico's en de kosten goed in kaart gebracht worden. Gyömörei: "Het is niet zomaar iets, wanneer drie corporaties uit het project stappen. We maken ons daarom zorgen om het project".