Kom ook: Manifestatie Spuiforum? Krankjorum!

19 juni 2013

Kom ook: Manifestatie Spuiforum? Krankjorum!

De SP ondersteunt de manifestatie op zaterdag 22 juni tegen de komst van het Spuiforum. Tijdens deze dag zal een alternatief voor de huidige bouwplannen van het stadsbestuur voor een Spuiforum gepresenteerd worden. Dit alternatief is ontwikkeld door een groep architecten verenigd in de Dooievaar+. Ook zal later op de dag een protestmanifestatie tegen het Spuiforum plaatsvinden op het Spuiplein. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Wij ondersteunen deze manifestatie en dit alternatief van harte. Vanaf het begin heeft de SP dit alternatief al ondersteund. Dit is niet alleen betaalbaarder, maar ook nog eens duurzamer en het verpest niet het gehele Spuiplein. Wij roepen iedereen op die de stad een warm hart toedraagt en dus tegen dit idiote dure plan van het stadsbestuur is om zich 22 juni aan te sluiten!"

Het alternatief van Dooievaar+ gaat uit van hergebruik van de bestaande gebouwen waarin het Residentie Orkest, het Koninklijk Conservatorium en het Nederlands Dans Theater op dit moment zijn gehuisvest. Hierdoor hoeft er niet alleen minder gesloopt te worden, het is ook nog eens veel goedkoper dan het plan dat door de gemeente is gelanceerd. Ook blijft het Spuiplein behouden en kan het eindelijk de functie van stadsplein gaan vervullen. "De SP is groot voorstander van duurzaamheid. Dus hergebruik van de bestaande gebouwen en in een tijd van crisis ook duurzaam omgaan met belastinggeld. Dit alternatief is dus een schot in de roos!" aldus Gyömörei.

Tussen 12.00 uur en 16.30 uur zal in het Theater aan het Spui elke 15 minuten een doorlopende presentatie zijn van het alternatief voor het Spuiforum en een tentoonstelling van het ontwerp in de foyer van het theater. Van 17.00 uur tot 19.00 uur zal op het Spuiplein een protestmanifestatie georganiseerd worden tegen het Spuiforum.

Spuiforum? Krankjorum!