h

SP-afdelingen in Haaglanden en Rijnmond wijzen Metropoolregio af

14 juni 2013

SP-afdelingen in Haaglanden en Rijnmond wijzen Metropoolregio af

Binnenkort moeten de gemeenteraden in de Zuid-Hollandse stadsregio’s Haaglanden en Rijnmond beslissen over het optuigen van een nieuwe bestuurslaag tussen de provincie en de gemeenten in, de zogenaamde Metropoolregio. Dit plan komt neer op overdracht van bevoegdheden van democratisch gekozen gemeenteraden naar een door niemand gekozen bestuur van deze Metropoolregio. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De SP is van mening dat de democratisch gekozen gemeenteraden moeten besluiten over onderwerpen die belangrijk zijn voor mensen, zoals openbaar vervoer. In een Metropoolregio is dit niet mogelijk, omdat de bestuurders hiervan niet democratisch gekozen zijn. Beslissingen horen genomen te worden in het stadhuis, waar inwoners kunnen inspreken en politici ter verantwoording kunnen roepen voor genomen besluiten."

In een gezamenlijk overleg tussen SP afdelingen en fracties in Haaglanden en Rijnmond is unaniem besloten de megalomane plannen rond deze Metropoolregio af te wijzen. De grote meerderheid van de mensen zit niet te wachten op meer macht voor de burgemeesters en minder invloed van de kiezers. Deze ondemocratische en niet-transparante extra bestuurslaag komt vooral voort uit de grootheidswaanzin van enkele burgemeesters. Samenwerking tussen gemeenten kan nuttig zijn voor het oplossen van grensoverschrijdende problemen. Zo’n samenwerking dient echter democratisch te worden gewaarborgd via de betrokken gemeenteraden. De Metropoolregio biedt deze waarborg niet.

Ook de SP vindt het belangrijk dat er vooral op het openbaar vervoer in Zuid-Holland wordt samengewerkt. De SP pleit daarom voor een vervoersautoriteit, waarbinnen door gemeenten wordt samengewerkt, beleid wordt gemaakt, en uitgevoerd. Infrastructuur is immers bijna altijd grensoverschrijdend. Dit zou kunnen via een onafhankelijke vervoersautoriteit voor de afzonderlijke agglomeraties van Den Haag en Rotterdam, of voor de provincie Zuid-Holland of zelfs voor de Randstad als geheel. Een aparte constructie voor ‘Rotterhaag’ is daarvoor niet nodig. De enorm ingewikkelde constructie van een Metropoolregio, waarbij een Algemeen Bestuur gevormd wordt van 24 leden (één lid per gemeente) betekent dat er nauwelijks of geen democratische invloed op kan worden uitgeoefend door de afzonderlijke gemeenteraden. Dit voorstel is dan ook democratisch volstrekt onvoldoende. Daarnaast is er voor gemeenten die eenmaal getekend hebben bij het kruisje geen enkele weg terug meer. Gemeenten kunnen de Metropoolregio dan enkel nog verlaten als de minister, ergens na 2015, besluit niets in het plan te zien. Ook financieel is de Metropoolregio slecht of in het geheel niet onderbouwd. Geen enkele gemeenteraad kan de kosten voor dit megalomane project overzien en toch wordt zij gevraagd in te stemmen met het voornemen te komen tot een Metropoolregio. Dit kan, na alle debacles in het verleden, van geen enkele gemeenteraad gevraagd worden.

Daar komt nog eens bij dat er geen enkele noodzaak tot overhaaste beslissingen is. Pas in 2015 volgt mogelijk een besluit van de minister tot opheffing van de wet waarop de nu nog bestaande gemeenschappelijke regelingen berusten, zoals het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rijnmond.

U bent hier