Tweede SP-filmavond zeer geslaagd

27 juni 2013

Tweede SP-filmavond zeer geslaagd

Donderdag 20 juni was de tweede filmavond dit jaar van de Haagse SP. Het thema van deze avond was de vakbeweging. Michael Wijlhuizen van de FNV leidde de avond in en vertelde over hoe de werkwijze van de vakbond de afgelopen jaren was veranderd. De FNV heeft veel meer contact met de mensen op de werkvloer en heeft speciaal daarvoor organizers die in de gaten houden wat er speelt onder werknemers en persoonlijke band met hen opbouwen. Dit werd geïllustreerd door een korte film over de acties in de thuiszorg. Ook werden er vanuit het publiek vragen gesteld over de toekomst van de vakbond en over welke acties er nog te verwachten zijn de komende tijd.

Michael Wijlhuizen
Michael Wijlhuizen verteld over z'n werk bij de vakbond

De film van deze avond sloot hier prachtig bij aan."Bread and Roses" gaat over de strijd van, veelal illegale, schoonmakers in de VS voor een fatsoenlijk loon en goede arbeidsvoorwaarden. Het gaf een mooi beeld van organizing. Doordat de organizer van de vakbond zelf bij de schoonmakers langskwam kon hij deze mensen die, omdat ze illegaal zijn en laagopgeleid, moeilijk te bereiken zijn overhalen actie te voeren voor betere arbeidsomstandigheden.

De avond werd afgesloten door Bart van Kent, gemeenteraadslid en beleidsmedewerker Sociale Zaken voor de SP Tweede Kamerfractie. Hij vertelde over de acties van moedige mensen in de zorg, de schoonmaak en de distributiecentra die de SP heeft gesteund en zijn eigen ervaringen met het oproepen tot actie. Over hoe lastig het kan zijn om mensen te vragen investeringen te doen en risico's te nemen terwijl het niet zeker is dat het ook iets op zal leveren. Gelukkig zien we ook genoeg voorbeelden die bewijzen dat actievoeren helpt!

Volgende film: donderdag 12 september 2013, de documentaire "De Onrendabelen"