Nieuw voorstel Spuiforum wassen neus

18 juli 2013

Nieuw voorstel Spuiforum wassen neus

Deze week werd duidelijk dat het voorstel voor het Spuiforum aangepast wordt. Deze aanpassing is volgens de SP een wassen neus. Nog steeds wordt het 181 miljoen kostende prestigeproject doorgedrukt, zonder dat het alternatief van Dooievaar+ een gelijkwaardige kans krijgt. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De nu geboden oplossing is een schaamlap om de morrende achterban van de PvdA stil te krijgen. Het voorstel wordt nu zo aangepast dat in september het collegeplan en het alternatief vergeleken moeten zijn. Het alternatief krijgt hiermee geen volwaardige kans, in september kan dit nooit volledig vergeleken zijn. We kunnen dus concluderen dat het Collegeplan voor het Spuiforum alsnog doorgedrukt wordt."

In het nieuwe voorstel wordt vandaag wel gestemd over het uitgeven van de 181 miljoen euro voor de bouw van het Spuiforum of renovatie van de bestaande gebouwen. Maar het definitieve plan wordt pas in september gekozen. Gyömörei: "Een vreemde zet. Men gaat alvast het geld uitgeven, zonder het definitieve plan te kennen en het dus onduidelijk is waaraan het geld wordt uitgegeven. Dat is ongekend. Daarnaast is dit niet nodig, in de begroting is al een reservering gemaakt en men heeft nu ook al geld uitgegeven aan de voorbereiding. Dit besluit kan dus rustig nog wel even wachten." Ook zou het alternatief uitgewerkt moeten worden tot een volwaardig voorontwerp, zodat het goed vergeleken kan worden met de plannen van het stadsbestuur. Nu wordt alleen een schetsontwerp uitgewerkt en dit is veel beperkter en dus slechter vergelijkbaar met het volledige voorontwerp van het plan van het stadsbestuur voor het Spuiforum. "Je kan beter iets goed onderzoeken, voordat de stad Den Haag voor een bedrag van 181 miljoen in het pak genaaid wordt. We willen daarom dat het alternatief ook tot een volledig voorontwerp uitgewerkt wordt." aldus Gyömörei.

De SP stelt nog steeds voor om het besluit uit te stellen en het alternatief van Dooievaar+ een gelijkwaardige kans te geven. Daarnaast kan door uitstel van het plan, de Haagse inwoners zich uitspreken bij de raadsverkiezingen in maart 2014. "Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de steun in de stad minimaal is, ruim tweederde van de inwoners zit niet te wachten op het Spuiforum en deze groep wordt steeds groter en zeker niet kleiner de komende vakantieperiode. Laat de inwoners van deze stad zich er daarom over uitspreken bij de raadsverkiezingen van maart. Het nu doordrukken van dit besluit verscheurt de stad, verscheurt politieke partijen en wordt een financiële molensteen. " Aldus Gyömörei.