Zorgvuldige afweging Spuiforum belangrijk

5 juli 2013

Zorgvuldige afweging Spuiforum belangrijk

Op verzoek van de SP heeft Dooievaar+, de organisatie verantwoordelijk voor een realistisch alternatief voor het Spuiforum, een presentatie gegeven aan de gemeenteraad over hun alternatief. Ook zijn mede op verzoek van de SP twee ontbindende voorwaarden gesteld aan het Spuiforum. Deze voorwaarden waren eerder door de raad bepaald, maar werden door PvdA-wethouder Norder terzijde geschoven. Gelukkig zijn deze voorwaarden nu als ontbindende voorwaarden weer opgenomen in het plan.

Zo moet er eerst een second opinion gedaan worden naar de bouwkosten, een eis die ook gesteld werd door verschillende coalitiepartijen, en daarnaast moet het bestemmingsplan aangepast en vastgesteld worden door de gemeenteraad. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Hoewel we tegenstander blijven van het Spuiforum in de vorm zoals het gemeentebestuur voorstelt, zullen we er alles aan doen om dit slechte plan een beetje beter te maken. Met deze aanpassingen wordt het slechte plan, iets beter en daarom zijn we blij dat deze overgenomen zijn door de wethouder."

Vanmiddag vroeg de SP ook aandacht aan de wethouder voor de bewoners en ondernemers op Scheveningen. Zij zijn niet betrokken bij de keuze voor het Norfolkterrein op Scheveningen als alternatieve locatie voor drie jaar voor de instellingen die in het Spuiforum komen. "De bewoners en ondernemers op Scheveningen zitten wel voor minimaal vier jaar in bijvoorbeeld de parkeeroverlast, daarom vinden wij dat de bewoners via de bewonersorganisaties betrokken moeten worden bij de plannen." aldus Gyömörei.