Buurten bij voetbalverenigingen GONA en Te Werve

23 augustus 2013

Buurten bij voetbalverenigingen GONA en Te Werve

In het kader van het buurtonderzoek dat het SP-wijkenteam uitvoert in Vrederust zijn SP'er Bas van Woesik en ROOD-lid Andreas Kort op 17 augustus op bezoek geweest bij de voetbalclubs GONA en Te Werve waar zij hebben gesproken met de beide besturen van deze verenigingen. Al gauw werd duidelijk dat het voorbestaan van beide clubs in gevaar is. Doordat de mensen die vroeger in Vrederust zijn opgegroeid steeds meer richting buitenwijken vertrekken en daardoor niet meer actief zijn voor de verenigingen, maakt het bestuur zich steeds meer zorgen over de toekomst.

De SP'ers met de bestuursleden van de verenigingen

Veel clubs zijn al gefuseerd, maar de clubs GONA en Te Werve hebben moeite om dit te laten slagen. De verenigingen hebben de afgelopen zeven jaar hun best gedaan om van de gemeente subsidies te krijgen. Zo zouden de verenigingen graag een kunstgrasveld willen aanleggen. Zodat de gehandicapte-afdeling ook kan voetballen wanneer een echt grasveld dit niet toe zou laten. Beide clubs hebben gehandicapten voetbal hoog in het vaandel staan en ze willen zich hier ook voor inzetten. Maar jaar op jaar reageert de gemeente afwijzend. Volgens het bestuur lijkt het alsof de gemeente andere plannen voor het complex heeft.

Wethouder Klein (CDA) heeft zelf bij GONA gevoetbald en heeft ook persoonlijk beloofd om zich hard te maken voor de belangen van de voetbalclub, helaas zijn deze mooie woorden nog niet in daden omgezet. Alle reden voor de SP dus om hier nog dieper in te gaan duiken. Zo wil de partij in gesprek met andere verenigingen om te kijken hoe deze omgaan met deze problemen.