Begroting 2014: de schuld van Den Haag ligt op straat

12 september 2013

Begroting 2014: de schuld van Den Haag ligt op straat

De begroting voor 2014 van de gemeente Den Haag lijkt op het eerste gezicht in orde. Toch klopt dit niet, de klappen die het stadsbestuur de afgelopen jaren heeft toegebracht aan de stad zijn duidelijk zichtbaar in de stad. "De schulden staan niet op papier in de begroting, maar zijn zichtbaar in de stad. Het Koorenhuis, buurthuizen en wijkbibliotheken zijn afgebroken. Zinloos afbraakbeleid, want de gemeente hield vorig jaar nog 115 miljoen euro over." aldus SP-raadslid Bart van Kent.

De SP hekelt ook de passiviteit van de gemeente op het vlak van grote problemen in de stad. De werkloosheid stijgt fors, er vallen massaontslagen door bezuinigingen, de armoede neemt toe en steeds meer mensen belanden in de schuldhulpverlening. Van Kent: "Aan al deze zaken doet het stadsbestuur van VVD, PvdA, D66 en CDA niets. Wel blijven ze geld stoppen in bij voorbaat mislukte projecten, zoals nieuwbouw voor een peperduur Spuiforum of een sportcampus in het Zuiderpark. De SP maakt andere keuzes en zou het geld gebruiken om de problemen in de stad op te lossen."

Eerder bleek al dat bijvoorbeeld de bezoekers- en ledenaantallen van de Haagse bibliotheken fors waren teruggelopen. Volgens de SP mede veroorzaakt door de sluiting van zes wijkbibliotheken. "Als een stadsbestuur onderwijs en ontwikkeling van haar inwoners belangrijk vindt, worden een aantal wijkbibliotheken zo snel mogelijk weer open gegooid. De SP kiest hier liever voor, dan het bouwen van een megalomaan Spuiforum op het Spuiplein. De gebouwen op het Spuiplein kunnen beter gerenoveerd worden." Aldus Van Kent.