Forse afname dienstreizen na aandringen SP

16 september 2013

Forse afname dienstreizen na aandringen SP

Na jarenlang aandringen van de SP zijn de dienstreizen die het gemeentebestuur naar het buitenland maakt fors afgenomen. In 2010 diende de partij nog een motie in om het aantal dienstreizen met een kwart te verminderen. Inmiddels blijkt dat de reizen met bijna de helft zijn afgenomen. SP-fractievoorzitter: "Dit is een geweldig succes na de jarenlange inzet van de SP. In crisistijd waarin de gemeente fors bezuinigt, valt het aan de inwoners niet uit te leggen dat de wethouders en burgemeester dure dienstreizen naar het buitenland maken."

Volgens de SP hebben een aantal ontwikkelingen eraan bijgedragen dat het aantal dienstreizen zo fors is afgenomen. Het stadsbestuur moet tegenwoordig, na een aangenomen SP-voorstel die dit regelde, een verslag schrijven met inhoud, nut en noodzaak van de dienstreis. Hierop kunnen de bestuurders afgerekend worden en daarom zijn ze terughoudender met het ondernemen van dit soort reizen. Ook worden de kosten van de dienstreis gepubliceerd op de website. "Openheid van dit soort zaken werkt het beste, blijkt maar weer uit de praktijk. De SP vindt dat dienstreizen alleen ondernomen moeten worden wanneer nut- en noodzaak zijn aangetoond en de kosten niet de pan uitrijzen." aldus Gyömörei.

Haags college maakt minder dienstreizen naar buitenland Omroep West - 13-09-2013