Ruimte voor visserij en havenactiviteiten op Scheveningen

17 september 2013

Ruimte voor visserij en havenactiviteiten op Scheveningen

Volgens de SP moet op Scheveningen en in de Scheveningse haven ruimte moet blijven voor de visserij en de havengebonden bedrijvigheid. In de commissievergadering werd vorige week gesproken over een ontheffing om woningbouw nabij de Scheveningse haven mogelijk te maken. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Op Scheveningen moet ruimte blijven voor havengerelateerde bedrijvigheid. Voor bijvoorbeeld visserij en een vakschool met voldoende stageplaatsen gericht op de haven. Grootschalige nieuwbouw van woningen past hier niet volgens de SP."

De SP had de ontheffing geagendeerd, omdat er nog veel onduidelijkheid is. Zo is de ontheffing gebaseerd op een eerdere ontheffing die in 2001 is aangenomen door een meerderheid van de Haagse gemeenteraad. De SP was toen de enige partij die tegen stemde. Inmiddels blijkt dat aan een aantal compenserende afspraken uit 2001 nog steeds niet is voldaan. "Het is betreurenswaardig dat na 12 jaar nog niet alle afspraken zijn nagekomen. Zo moet het plein bij radio Holland en het plein het kerkje op het Hennephof nog steeds opgeknapt worden. Zo zie je maar weer dat afspraken nog steeds niet nagekomen worden door de wethouder." aldus Gyömörei.

Ook is volgens de SP sprake van dubbele besluitvorming. De ontheffing uit 2001 bleek namelijk niet meer te kloppen. Hierdoor zouden alle ontwikkelingen op het Norfolkterrein waarschijnlijk bij de Raad van State stranden. De SP wees al eerder op het feit dat door veranderde milieuwetgeving de ontheffing niet meer zou kloppen, maar dit werd tot nu toe ontkend door verantwoordelijk wethouder Norder. Gyömörei: "Door het nu formeel te regelen wordt dit weliswaar voorkomen, toch gaat hiermee het unieke karakter van Scheveningen verloren en blijft de SP dus tegenstander hiervan."