Spuiforum nog veel duurder

24 september 2013

Spuiforum nog veel duurder

Al eerder gaf de SP aan dat de bouwkosten voor het Spuiforum waarschijnlijk fors overschreden gaan worden. Dit wordt nu bevestigd door een second opinion. Het stadsbestuur beweert dat de bouw voor 181 miljoen euro kan plaatsvinden. De SP gaf al eerder aan dat het project voor meer dan 50 miljoen aan risico's kent en dat de kans groot is dat deze optreden. Dit blijkt nu ook bevestigd te worden door een second opinion wat uitgevoerd is in opdracht van de Haagse Stadspartij. Dit onderzoek is uitgevoerd door bbn adviseurs, een bedrijf met veel ervaring op het gebied van de bouw van theaters. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Uit het onderzoek blijkt dat de bouwkosten fors hoger zijn dan de door het stadsbestuur genoemde 181 miljoen. Naast de al bekende 50 miljoen aan risico's, constateren bbn adviseurs voor 60 miljoen nog veel meer fouten in het ontwerp en andere tekorten. We kunnen dus gerust stellen dat het Spuiforum financieel gezien een bodemloze put aan het worden is."

Uit het onderzoek van bbn adviseurs blijkt dat bijvoorbeeld het aantal stoelen in de zaal van het Nederlands Danstheater te klein zijn ingetekend. Ook zouden er te weinig trappen in het ontwerp ingetekend zijn om de publieksstromen in goede banen te leiden. En de parkeergarage zou niet voldoen tijdens piekmomenten. "Uit het onderzoek blijkt dat het gemeenteplan nog wel erg veel open eindjes kent met bijbehorende kostenplaatjes. Dit in combinatie met de al bekende financiële risico's voor ruim 50 miljoen, maakt het een zeer onzeker project." Aldus Gyömörei.

De SP bepleit daarom opnieuw te kiezen voor renovatie van de bestaande bouw, in plaats van het neerzetten van een gigantisch nieuwbouwcomplex op het Spuiplein met grote financiële risico's voor de stad.