Van Kent opent jacht Haagse huisjesmelkers

6 september 2013

Van Kent opent jacht Haagse huisjesmelkers

SP-lijsttrekker Bart van Kent heeft gisteren op de "Oh Oh Intro" het startsein gegeven voor de jaarlijkse 'Huisjesmelker van het Jaar'-verkiezing. Een actie van ROOD Den Haag, jong in de SP. Studenten kunnen hun huisbaas, woningcorporatie of bemiddelaar nomineren voor deze oneervolle titel. ‘In Den Haag is een tekort van 3000 studentenkamers, hierdoor kunnen huisjesmelkers nog altijd wegkomen met woekerhuren en slecht onderhoud. Met deze verkiezing stellen we dit soort problemen aan de kaak. Er moet een eind komen aan het uitbuiten van studenten’, aldus ROOD-woordvoerder Andreas Kort.

SP-lijsttrekker Bart van Kent met de ROOD-jongeren

De SP-jongeren willen dat er ingegrepen wordt. ‘Gevallen zoals huisjesmelker Vloet uit Utrecht, die poep op de muur smeerde om huurders weg te pesten, zijn niet uniek. Ook andere ROOD groepen horen vaker dat studenten bedreigd en geïntimideerd worden door huis huisbaas. Gezien het grote tekort van kamers onder studenten is de kans groot dat dit in Den Haag ook gebeurd. Door het gebrek aan huizen kunnen huurders geen kant op. De SP-jongeren vinden dat de gemeente, Duwo en de woningbouwverenigingen meer moeten doen om dit tekort snel op te lossen.

Afgelopen jaar werd Emmy van der Tol uit Nijmegen verkozen tot ‘Huisjesmelker van het Jaar’. Van der Tol was een voorbeeld van een klassieke huisjesmelker. Aan onderhoud deed ze nauwelijks, ze vroeg te hoge servicekosten voor diensten die zij niet leverde en ze heeft regelmatig huurders geïntimideerd. Kort: ‘Ik wil alle studenten die hun huisbaas in dit gedrag herkennen oproepen om hem of haar te nomineren voor de oneervolle titel. Dat kan via www.huisjesmelkervanhetjaar.nl of door een mail te sturen naar: rooddenhaag@sp.nl. De verkiezing loopt tot het einde van dit jaar.

Website Huisjesmelker van het Jaar