Armoedegeld voor lezing Rutte moet terug

17 oktober 2013

Armoedegeld voor lezing Rutte moet terug

SP-raadslid Bart van Kent vindt het waanzin dat er jaarlijks geld, dat gereserveerd is voor de aller-armsten in Den Haag, wordt uitgegeven aan de Willem Drees lezing. Van Kent: "De duizenden euro's komen uit de pot voor bestrijding van armoede. Het is niet te verteren dat dit geld naar een elitaire lezing gaat die nota bene dit jaar gegeven is door premier Rutte. De premier die het bestaan van armoede zelfs ontkende.” Daarnaast is verantwoordelijk PvdA-wethouder Henk Kool zelf bestuurder van de stichting Willem Drees lezing. “Dit riekt naar vriendjespolitiek. Het kan echt niet dat de wethouder zijn eigen clubje van subsidie voorziet. Wat de SP betreft zorgt de wethouder ervoor dat het geld tot de laatste cent weer beschikbaar komt voor de ruim 55.000 inwoners van Den Haag die in armoede leven. Desnoods moet premier Rutte een gebaar maken door de kosten van zijn lezing te betalen" Aldus Van Kent.

De stichting Willem Drees Lezing is opgericht om de herinnering aan de oud-premier Drees levend te houden. Wat de SP betreft prima, maar dan niet van geld wat bestemd is voor armoedebestrijding. Van Kent: "Door de crisis loopt de armoede in Den Haag fors op. Meer mensen belanden in de armoede doordat ze hun baan en inkomen verliezen. Geld ter bestrijding van armoede is dus broodnodig. Als de PvdA haar oud-premiers wil eren mag dat nooit ten koste gaan van subsidiegeld bestemd voor de aller-armsten in de stad. De wethouder had moeten aanvoelen dat dit in deze tijd echt niet kan."

SP wil geld Willem Drees-lezing terug Den Haag FM - 17-10-2013
'Vriendjespolitiek wethouder' Telegraaf - 17-10-2013
Haagse raad boos over verdachte subsidie wethouder Nederlands Dagblad - 17-10-2013