Hoorzitting over renovatieplan Spuiforum

16 oktober 2013

Hoorzitting over renovatieplan Spuiforum

Op verzoek van de SP wordt een hoorzitting georganiseerd over het renovatieplan van architectengroep Dooievaar. Dit renovatieplan geldt als een van de alternatieven voor de nieuwbouwvariant van het stadsbestuur. De wethouder heeft inmiddels een hoorzitting toegezegd. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Dooievaar mocht de eigen plannen niet toelichten aan de raadsleden. Dit deed architect Neutelings, die ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de nieuwbouwvariant. Natuurlijk zal Neutelings nooit een keuze maken tussen deze twee plannen. Daarom ben ik ook benieuwd naar de mening van Dooievaar."

De SP heeft ook forse kritiek op de vergelijking tussen de renovatie- en nieuwbouwvariant. Beide plannen zijn slecht te vergelijken, omdat het nieuwbouwplan al is uitgewerkt tot voorlopig ontwerp en de renovatievariant maar tot schetsontwerp. Volgens de SP slecht vergelijkbaar en daarom was de partij bij voorbaat al tegenstander van deze keuze. "Ik had liever gezien dat renovatieplan ook was ontwikkeld tot voorlopig ontwerp. Hiervoor was wel meer tijd nodig geweest en dit had geleid tot een betere vergelijking en een veel betere uitwerking van het renovatieplan. Nu het stadsbestuur van plan is om zoveel miljoenen uit te geven, lijkt me dit geen overbodige luxe." aldus Gyömörei.

En zijn in de renovatievariant veel extra kosten opgenomen, die voor de nieuwbouwvariant al zijn uitgegeven. Zo lijkt het of de renovatievariant veel duurder wordt, terwijl deze kosten bij de nieuwbouw buiten beschouwing worden gelaten. Ook hekelt de SP het starre vasthouden aan het plan van eisen. Gyömörei: "Juist renovatie kent weliswaar z'n beperkingen, maar ook nieuwe kansen die in nieuwbouw lastiger mogelijk zijn. Ook zou wat de SP betreft gekeken moeten worden naar een variant waarbij het Koninklijk Conservatorium via renovatie op de huidige plek kan blijven zitten. Dit zorgt wellicht voor een betere afweging van kosten en baten."