26 november 2013

Gemeente slaapt bij plan Arendsdorp

Eerder dit jaar besloot een raadsmeerderheid om een flat op het landgoed Arendsdorp neer te zetten. De SP stelde toen voor om deze keuze zodanig in het bestemmingsplan vast te leggen, dat hier alleen een serviceflat met zorg mogelijk zou zijn. PvdA-wethouder Norder gaf toen aan dat dit juridisch niet mogelijk zou zijn. Nu blijkt volgens staatsraad M. Simons, werkzaam bij de Raad van State, dat dit wel mogelijk is. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Al in februari van dit jaar bij de vaststelling van het bestemmingsplan wilden we dit regelen, toen gaf de wethouder nog aan dat dit niet kon. Nu blijkt dat de wethouder dus gewoon niet goed op de hoogte was. De wethouder had zich wel wat beter in de wet mogen verdiepen. Door het niet vast leggen van de functie van serviceflat, wordt de deur open gezet voor andere ontwikkelingen op het landgoed."

De SP is geen voorstander van een flat op het landgoed Arendsdorp, wat de partij betreft zou alleen een serviceflat met zorg hier mogelijk moeten zijn. "In het huidige bestemmingsplan wordt de deur open gezet voor andere ontwikkelingen dan een serviceflat. Omdat de bestemming wonen is, kan er ook een normale flat neergezet worden. Dit is al helemaal ongewenst voor dit mooie landgoed." aldus Gyömörei. Nu blijkt ook nog eens dat de oudere bewoners van de huidige serviceflat verplicht moeten verhuizen. Dit gebeurt, omdat de flat verkocht is aan een ontwikkelaar die wellicht heel andere plannen heeft met de grond. Wanneer het voorstel van de SP was aangenomen, had dit niet kunnen gebeuren.

De SP is benieuwd naar de uitspraak van de Raad van State en blijft de kwestie nauwlettend volgen.

Artikel uit Den Haag Centraal, 22 november 2013.

Auteur: Jan van der Ven

Geen nieuwe in- en uitritten van het park Arendsdorp. Die wens legden diverse raadsfracties begin dit jaar neer in een motie die door de gemeenteraad werd aanvaard. Dezelfde gemeenteraad heeft echter niet de moeite genomen om de regels van het nieuwe bestemmingsplan Oostduin- Arendsdorp goed door te vlooien. Dit plan, goedgekeurd door een meerderheid van de gemeenteraad, maakt wel degelijk meerdere in- en uitritten van het park mogelijk, zo bleek afgelopen week bij de Raad van State.

De verbaasde staatsraad M. Simons verklaarde daarom niets te begrijpen van de ingediende motie. Het plan maakt de uitritten mogelijk en als een projectontwikkelaar die zou willen aanleggen, kan de gemeente niets anders doen dan meewerken. Terwijl buurtbewoners en de gemeenteraad die extra uitritten niet willen, onder meer omdat die de bomenrij van het park langs de Wassenaarseweg aantasten.

Simons kwam met nog een leuke verrassing voor de gemeenteraad. Die wilde, ondanks een verzoek van de SP-fractie, niet kiezen voor een specifieke bestemming van serviceflat voor de nieuwe serviceflat Arendsdorp. Dat zou volgens de gemeente wettelijk onmogelijk zijn. En de gemeenteraad stemde daarom in met een simpele woonbestemming. Ondanks de wens van de gemeente en de raad om ook in de geplande nieuwbouw serviceflats te realiseren.

Maar volgens de staatsraad houdt de gemeente de ontwikkelingen in de rechtspraak niet goed bij. Zo had de gemeente moeten weten dat de Raad van State vorig jaar nog een specifieke bestemming voor een serviceflat goedkeurde, omdat de wet dat wél mogelijk maakt. Nu er een woonbestemming aan de serviceflat is gegeven, is de deur opengezet voor projectontwikkelaars om flats voor allerlei bewoners te realiseren. De Wijkvereniging Benoordenhout had de gemeente hier al tevergeefs op gewezen.

Het is de vraag wat de Raad van State nu kan doen met dit bestemmingsplan, dat ontwikkelingen mogelijk maakt die de gemeenteraad niet wenst. Waarschijnlijk krijgt de gemeenteraad alsnog de kans om de fouten te repareren. Maar het kan ook zijn dat de Raad van State het plan helemaal vernietigt. De Raad moet namelijk ook nog beoordelen of het wel aanvaardbaar is dat de serviceflat fors groter mag worden dan de bestaande. De Wijkvereniging heeft hier grote moeite mee. De Raad doet over zes weken uitspraak.

Amendement Arendsdorp