Spuiforum gaat de stad opbreken

4 november 2013

Spuiforum gaat de stad opbreken

Ondanks het grote verzet uit de stad en de vele miljoenen euro's aan risico, heeft afgelopen donderdag de kleinst mogelijke meerderheid van de gemeenteraad ingestemd met het nieuwbouwplan voor het Spuiforum. De SP stemde, net als de voltallige oppositie, tegen het prestigeproject. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De stad wordt nu opgezadeld met een miljoenenproject met zeer grote financiële risico's. Daarnaast geeft meer dan driekwart van de inwoners aan niets te zien in het project. Reden genoeg voor de SP om tegen te stemmen en voor een renovatievariant te stemmen. Ik voorspel dat dit prestigeproject de stad in de toekomst nog akelig gaat opbreken, zowel in financiële als in politieke zin."

De SP diende tijdens de vergadering een voorstel in om de bestaande zalen aan het Spuiplein te renoveren. Het Koninklijk Conservatorium zou op de huidige locatie opgeknapt kunnen worden. Dit plan is niet alleen een stuk goedkoper dan het gemeentelijk nieuwbouwplan, het kent ook veel minder risico's. Helaas besloot een meerderheid van de raad toch de nieuwbouwvariant door te drukken. "Een kleine meerderheid, alleen de coalitiepartijen, stemde voor de nieuwbouwvariant. Op vragen over de financiële risico's en het geringe draagvlak, kwamen geen duidelijke antwoorden van de coalitiepartijen. Politiek opportunisme is blijkbaar belangrijker dan degelijk financieel beleid en in de stad gedragen politieke besluiten." aldus Gyömörei.

Als alternatief stelde de partij voor om een inrichtingsvariant voor het Spuiforum te onderzoeken, zonder dat het Mercure hotel uitgekocht zou moeten worden. Dit voorstel zou veel geld voor het uitkopen van dit hotel besparen. Helaas werd ook dit voorstel verworpen.

Ook steunde de SP de motie van wantrouwen die ingediend werd tegen PvdA-wethouder Marnix Norder. De motie kreeg steun van de grootst mogelijke minderheid, de voltallige oppositie. Gyömörei: "De wethouder grossierde in onduidelijke antwoorden en het ontduiken van de discussie. Daarnaast wordt de stad met een gigantische financiele strop opgezadeld, diverse kosten worden willens en wetens uit het budget van 181 miljoen gehouden. Hierdoor gaan de kosten tijdens en na de bouw fors oplopen en hiervoor gaat de stad opdraaien. Reden genoeg om deze motie van wantrouwen aan het adres van de wethouder te steunen. Want het vertrouwen van de gemeenteraad is hiermee fors geschaad."

Zelfde diende de SP ook nog een voorstel in om planschade voortaan op een andere manier te betalen. Als het aan de partij ligt, wordt planschade voortaan betaald uit de reserve van het grondbedrijf en niet meer vanuit de algemene middelen. "Het op deze wijze betalen van planschade is niet alleen zuiverder, maar achteraf kan dan ook beter bekeken worden hoeveel het totale project gekost heeft." Aldus Gyömörei.

Artikel uit Den Haag Centraal, 7 november 2013

'De strijd is nog lang niet gestreden': De kater na het besluit over bouw Spuiforum

Een week nadat een nipte meerderheid (24 voor 21 tegen) van de Haagse gemeenteraad instemde met de bouw van het Spuiforum is de kater bij de tegenstanders bijna voelbaar. Intussen dient zich al de eerste miljoenentegenvaller aan. En laat burgemeester Jozias van Aartsen zien dat hij niet altijd de burgemeester van alle Hagenaars is.

Door Jan van der Ven

De kater. Joris Wijsmulier van de Haagse Stadspartij: "Het is toch onvoorstelbaar dat een paar uur na het raadsbesluit al begonnen werd met het werk op het Zuiderstrand waar het tijdelijk theater moet komen? Dat noemen ze provoceren. Grover kun je de tegenstanders niet behandelen". Wijsmuller ontpopte zich gaandeweg tot oppositieleider. Hij diende donderdagavond namens elf fracties een motie van wantrouwen in waarin werd geconstateerd dat PvdA-wethouder Norder een discussie over de verschillende prijskaartjes heeft geblokkeerd. De conclusie van de motie: Norder neemt met de bouw van het Spuiforum een onaanvaardbaar risico. Dat de motie zou worden weggestemd door de coalitiepartijen had Wijsmulier wel verwacht. Maar waar hij een week later vooral mee zit, is het machtsmisbruik van de betrokken politici. "Dat moet nog bezinken". Inge Vianen, onlangs gepromoveerd tot lijsttrekker van GroenLinks, kan het evenmin bevatten. Ze legt uit: "Wat ik het meest bizarre van alles vond, was dat zowel wethouder Norder als raadslid Jos de Jong zeiden dat de renovatie-variant misschien wel goedkoper kan zijn dan nieuwbouw. En even later kiezen ze toch voor nieuwbouw". De lijsttrekker zet het verzet voort. "De strijd is nog lang niet gestreden". De miljoenentegenvaller. Ook in de gelederen van de SP zijn de gemoederen niet tot bedaren gekomen. Het was het laatste grote debat van Ingrid Gyömörei. De huidige nummer één van de SP vertrekt na de verkiezingen. Het debat kreeg voor haar donderdag echter niet de glans die erbij hoort. Toch had ze haar huiswerk voorafgaand aan het debat gemaakt. Ze las een boze email voor van het Mercure-hotel waarin wordt gewaarschuwd voor een kostenpost omdat in het uiterste geval het aanpalende viersterrenhotel onteigend moet worden. Op kosten van de gemeente wel te verstaan. Het kan de gemeentekas tussen de 40 en misschien wel 60 miljoen gaan kosten, rekende Ingrid Gyömörei voor. Hoe kwam ze aan dat bedrag? "Oh, ik heb vroeger hotels verkocht en heb een goede relatie in Dublin gebeld en uitgelegd wat hier speelt. Met daarbij de vraag: wat kost tegenwoordig een beetje hotel met vier sterren op die locatie? Zo kwam ik op die bedragen".

Trappen
Het verhaal van liet hotel gaat om heel veel geld en grote belangen. Het hotel hoeft niet per se weg, wel de trappen ervoor waar de jeugd zo graag hangt, speelt en ontmoet. Maar onder trappen gaan serieuzere zaken schuil, zoals zalen en een knooppunt van iet. De eigenaar van het hotel kan uiteindelijk van de gemeente onteigening opeisen. Indien de gemeente gedwongen wordt hieraan gehoor te geven, gaat bij het hotel de kassa rinkelen. Naar uiteindelijk misschien wel tussen de 40 en 60 miljoen euro die Gyömörei berekende. Probleem is echter dat het Spuiforum niet meer dan 181 miljoen euro mag kosten en met dit soort tegenvallers geen rekening is gehouden Een mogelijke schadepost vormt voor PvdA-wethouder Norder echter geen probleem, omdat in de grondexploitatie van het Spuiforum al rekening is gehouden met dit soort zaken. Veel wilde Norder donderdag niet over deze heikele zaak zeggen, want hij is in onderhandeling met de eigenaar van het hotel. Vrijdagochtend gaf WD-burgemeester Jozias van Aartsen tekst en uitleg over het debat in een interview met Omroep West. Van de burgemeester is bekend dat hij vurig voorstander is van het Spuiforum, al mag hij dat niet echt hardop zeggen. Hij wordt tenslotte geacht boven de partijen te staan. De burgemeester nam het vrijdag, als voorzitter van het college van b en w, ruimhartig op voor de geplaagde wethouder Norder. "Ik weet hoe Norder met dit onderwerp is omgegaan. De renovatie-variant is goed bekeken en beklopt en veel duurder gebleken". Toen de burgemeester werd gevraagd naar het ontbreken van draagvlak onder de Haagse bevolking gaf hij een uitvoerige uiteenzetting over de kwaliteit van het raadsdebat. "Ik vond het een redelijk debat".

Lichtzinnig
Het was Joris Wijsmuller, de nestor van de Haagse gemeenteraad, opgevallen dat Van Aartsen met geen enkel woord repte over het gebrek aan draagvlak voor het Spuiforum onder de Haagse bevolking. "Ik vind het lichtzinnig om als je de kans geboden wordt, niet te spreken over het ontbreken van draagvlak", stelt Wijsmuller. Hij voegt er aan toe: "Van Aartsen negeert dit probleem en dat is dus weer zo'n voorbeeld van de arrogantie van de macht. Het is logisch dat hij als voorzitter van het college opkomt voor een wethouder. Maar hij moet ook een verbinding met de stad leggen in zo'n zaak". Ingrid Gyömörei van de SP, die doorgaans een linkse steunpilaar van Van Aartsen is, vermoedt dat de burgemeester niet wil ingaan op het ontbreken van draagvlak omdat hij anders een platform zou geven aan de oppositiepartijen. "Hij zet bewust alle kaarten op Den Haag als internationale stad waarin een Spuiforum nodig is", aldus Ingrid Gyömörei. Het PvdA-raadslid Jos de Jong wrong zich donderdag niet in bochten toen het ging over het ontbrekende draagvlak. Hij constateerde: "Het is niet gelukt voldoende draagvlak te creëren en daar ben ik nog steeds ongerust over. Dat moeten we ons aanrekenen".