Vragen over criminele jeugdbendes Zuidwest

16 januari 2014

Vragen over criminele jeugdbendes Zuidwest

De SP heeft vragen gesteld over de criminele jeugdbende in Zuidwest. Eerder werd bekend dat elf jongeren inmiddels zijn opgepakt door de politie, maar de totale bende bestaat uit zeker zeventig personen. De SP wil weten hoe alle leden die deel uitmaken van deze bende, worden aangepakt. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De wijk heeft al enige tijd last van inbraken en andere criminele activiteiten van deze jongeren. De SP is blij dat dit nu aangepakt wordt. Wel is het van belang dat daarbij het hele netwerk en de criminele infrastructuur in de wijk wordt opgerold".

De SP heeft ook gevraagd om aan preventie te doen en wat de mogelijkheden zijn om meelopers van de bende ook aan te pakken. "In de praktijk blijkt dat er veel meelopers zijn die profiteren van de criminele activiteiten. Als het aan de SP ligt, worden deze ook aangepakt. Nog belangrijker is preventie. Voor jongeren kan een jeugdbende een gemakkelijke manier zijn om status en geld te verkrijgen. Dit moet voorkomen worden door de gemeente en politie", aldus Gyömörei.