Monument voor slachtoffers Halabja onthuld

30 april 2014

Monument voor slachtoffers Halabja onthuld

Dinsdagmiddag is in Den Haag het monument onthuld ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de gifgasaanval op Halabja, 26 jaar geleden. Het monument is het resultaat van een Haags burgerinitiatief dat actief door de SP werd gesteund.

SP-Kamerlid Harry van Bommel is blij dat het monument er is gekomen. 'Ik vind het belangrijk dat er een plek is waar de Koerdische gemeenschap deze tragedie kan gedenken. Den Haag is daar een uitgelezen plek voor, de stad van vrede en recht.' Initiatiefnemer van het monument, en oud-Kamerlid voor de SP Krista van Velzen was aanwezig bij de onthulling samen met Bart van Kent, fractievoorzitter in Den Haag.

Van Bommel ziet in de plaatsing van het monument een belangrijke stap op weg naar erkenning van de genocide op de Koerden. Het Britse en Zweedse parlement spraken eerder die erkenning al uit. Het SP-Kamerlid werkt aan een initiatiefnota om ook het Nederlandse parlement die stap te laten zetten.

Halabja, een stad in het Koerdische deel van Irak, werd in maart 1988 getroffen door een gifgasaanval waarbij 5000 mensen om het leven kwamen.